Vă avertizez, aceasta este un subiect controversat. Unii oameni devin foarte dezagreabili când îi întrebi: câte planete sunt în sistemul solar? Sunt opt, zece sau mai multe? Este foarte sigur totuși că nu ne vom mai întoarce la nouă planete... vreodată.

Când mulți dintre noi creșteau, erau nouă planete în sistemul solar. Era ca și un punct fix în mințile noastre. Ca și copii, memorarea acestei liste era asemeni unui ritual de trecere: Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluto. Dar apoi, în 2005, Mike Brown a descoperit Eris, un obiect înghețat care se credea a fi de mărimea lui Pluto, în afara orbitei acestuia.

Asta ar duce numărul total de planete la zece. Corect? Nu există cale de întoarcere, cărțile vor trebui schimbate.

Pentru a rezolva disputa, Uniunea Astronomică Internațională s-a întrunit în 2006 și a pledat în favoarea și împotriva calității de planetă a lui Pluto. Unii astronomi au cerut creșterea numărului de planete la douăsprezece, incluzând Pluto, luna sa Charon, asteroidul Ceres și nou-descoperita Eris.

În cele din urmă au schimbat definiția a ceea ce înseamnă o planetă și Pluto nu se încadrează în aceasta.

Iată noile cerințe pentru statutul de planetă:
1. O planetă trebuie să orbiteze în jurul Soarelui. Până aici e bine, Pluto face acest lucru.
2. O planetă are o atracție gravitațională încă destul de puternică pentru a se modela sub formă de sferă. Bine, are sfericitate. Pluto îndeplinește și această cerință.
3. O planetă trebuie să își fi curățat orbita de alte obiecte. Pluto însă nu a reușit să facă acest lucru.

De exemplu, planeta Pământ conține de un milion de ori mai mult material decât restul obiectelor din orbita sa, pe când Pluto este responsabilă de o cantitate de material comparabilă cu cea a obiectelor înghețate din vecinătatea sa.

Descărcaţi broşura: Sistemul solar

Decizia finală a fost să o retrogradeze pe Pluto de la planetă la planetă pitică. Dar nu disperați, Pluto este într-o companie bună. Îl avem pe Ceres, primul asteroid descoperit vreodată și cea mai mică dintre planetele pitice. Suprafața lui Ceres este alcătuită din piatră și gheață și s-ar putea să aibă chiar un ocean lichid sub suprafață. Misiunea Dawn a NASA zboară înspre Ceres chiar acum pentru a ne oferi imagini de aproape pentru prima oară.

Haumea, numită după zeița hawaiană a fertilității, are aproximativ o treime din masa lui Pluto și abia are suficientă atracție gravitațională încât să se condenseze într-un elipsoid, o formă asemănătoare unui ou. Deși este mai mică, are luni proprii.

Makemake

Makemake, un alt obiect din centura Kuiper, are un diametru de aproximativ două treimi din cel plutonian. A fost descoperit în 2005 de Mike Brown și echipa sa. Până acum, Makemake nu pare să aibă vreo lună.

Eris este cea mai masivă planetă pitică cunoscută și este cea care a ajutat la schimbarea definiției unei planete. Este cu 27% mai masivă decât Pluto și este al nouălea cel mai masiv obiect care orbitează Soarele. Are și o luna: Dysnomia.

Și desigur, Pluto. Membrul fondator al familiei planetelor pitice. Pentru toți cei dintre voi care scriu tweet-uri furioase către Mike Brown, abțineți-vă un moment. Schimbarea categorizării lui Pluto a fost un pas important care chiar trebuia să se întâmple.

Pluto
Credit: ESO

Cu cât descoperim mai mult din Univers, cu atât mai mult, ne dăm seama cât de ciudat și de maiestuos este acesta. Când Pluto a fost descoperit cu mai bine de 80 de ani în urmă, ar fi fost imposibil să ne imaginăm varietatea de obiecte din sistemul solar. Categorizarea lui Pluto ca planetă pitică ne ajută să ne descriem mai bine vecinătatea noastră celestă.

Deci, sistemul nostru solar are acum opt planete și cinci planete pitice.

Citiţi mai multe despre planetele din sistemul nostru solar  în articolul nostru: Cum funcționează sistemul solar