Stele. GalaxieDintotdeauna oamenii şi-au ridicat privirile spre bolta cerească, urmărind noaptea mişcarea stelelor. În antichitate se credea că Pământul e fix şi că stelele se rotesc în jurul lui în interiorul unei sfere gigantice. Cum stau lucrurile de fapt? Ce ne învaţă ştiinţa în prezent?

Mişcare reală sau aparentă?

În secolul 16 astronomul Nicolaus Copernic propune însă o idee nouă. Copernic sugera ideea că mişcarea aparentă a stelelor era cauzată de fapt de mişcarea Pământului. Odată cu mişcarea, una zilnică, de rotaţie în jurul propriei axe, a Pământului, stelele păreau a traversa cerul nopţii. Iar pe măsură ce Terra se mişca în jurul Soarelui, constelaţiile îşi modificau şi ele poziţia. Asta părea a fi explicaţia finală cu privire la deplasarea stelelor pe cer. Devenise clar că mişcarea stelelor este doar o iluzie.

Observaţiile lui Halley introduc ipoteze noi

Numai că, în 1718, astronomul Edmund Halley a studiat poziţiile câtorva stele despre care existau informaţii de la Hiparh din Rodos, marele astronom al Greciei Antice. Halley a constatat că stelele şi-au modificat uşor poziţiile relative (una faţă de cealaltă) faţă de momentul când Hiparh cartografiase cerul, în urmă cu aproape 2000 de ani.

De-abia în secolul 20 toate aceste observaţii au început să capete sens. În prezent ştim că trăim într-o galaxie. Stelele din toate galaxiile se rotesc în jurul unui nucleu galactic central, asemenea maşinilor de curse pe o pistă circulară. Soarele nostru se mişcă cu peste 260 de kilometri pe secundă, iar o "tură de pistă" în jurul galaxiei durează mai bine de 200 de milioane de ani. Din momentul naşterii lor, Soarele şi întreg Sistemul Solar au parcurs în mare viteză 28 de asemenea ture - ţinând mereu pasul cu competitorii.

De ce nu vedem această mişcare?

Nu putem percepe această mişcare deoarece stelele sunt foarte departe. Este la fel ca atunci când privim spre un avion. Dacă un avion trece foarte aproape de noi pare a se mişca foarte rapid, iar dacă un altul zboară la 10000 de metri el pare a se deplasa foarte lent, deşi ambele au aceeaşi viteză. Stelele care se află la distanţe diferite de Terra îşi vor dezvălui mişcarea de-a lungul unor perioade lungi de timp. Asemenea celor două avioane, stelele mai apropiate de noi vor părea a se mişca mai repede.

Aşadar, chiar se mişcă stelele?

Ei bine, mişcarea lor pe bolta cerească este o iluzie cauzată de rotaţia Pământului în jurul propriei axe, la fel ca şi deplasarea Soarelui pe cer pe timpul zilei. În acelaşi timp însă, toate stelele se deplasează cu o viteză enormă (inclusiv Soarele şi planetele sale, printre care şi Terra), gonind în jurul centrului galaxiei asemenea maşinilor de curse pe un circuit.

_________
Notă: articolul de mai sus reprezintă adaptarea
textului folosit în film.
Traducerea şi adaptarea: Scientia.ro.
Credit: "Ask an astronomer", NASA