NASA a prezentat recent noua sa generaţie de costume spaţiale din generaţia Artemis. Acest costum va fi folosit de către astronauţii, bărbaţi şi femei, care vor merge pe Lună până în 2024.

Primul costum prezentat este denumit "Orion Crew Survival System", destinat pentru lansare şi întoarcerea pe Terra cu nava spaţială Orion.

Al doilea costum prezentat, denumit xEMU (Exploration Extravehicular Mobility Unit), este destinat pentru explorarea suprafeţei lunare. Acesta va evolua, pentru a permite astronauţilor să-l folosească şi pe planeta Marte, într-o misiune umană pe această planetă în viitor.

Istoria universului. credit: NASA / CXC / M. Weiss

După ce Einstein a dezvoltat o nouă și puternică descriere matematică a gravitației, el a folosit-o pentru a face predicții. În primul rând, Einstein a verificat că noua sa descriere se potrivea cu predicţiile legii lui Newton, pentru situațiile în care legea lui Newton era în acord cu experimentele. Și a ieşit bine.

Apoi Einstein s-a ocupat de orbita lui Mercur și a obținut un rezultat care se potrivea perfect cu observațiilor experimentale ale zilei; observații care prezentau o anomalie care nu putea fi explicată cu legea gravitației a lui Newton.

S-a ocupat apoi de lumina stelară care trecea pe lângă Soare și a prezis că ar trebui să aibă o traiectorie curbată din cauza gravitației Soarelui; acest lucru a fost ulterior confirmat.

Vă invităm la o lecţie de oră de economie aplicată. O lecţie despre cauzele care generează o recesiune economică. Cum pot, de exemplu, factori precum inflaţia, cererea şi oferta ori rata dobânzilor să declanşeze o criză economică?

Mai sus vedeţi o tablă de şah goală. Este o tablă de şah normală, cu 64 de poziţii (8x8) pentru piesele obişnuite de şah. Avem două sarcini pentru tine. Prima sarcină este mai simplă: cu ajutorul unor dreptunghiuri verzi 1x2 (care ocupă două poziţii, aşadar, pe tabla de şah), cum sunt cele din figura de mai jos, încearcă să acoperi întreaga tablă de şah, toate poziţiile (pătratele), fără a lăsa, aşadar, spaţii neocupate şi fără a ocupa o poziţie cu două dreptunghiuri.

Am început noi pentru tine, aşa cum poţi vedea mai jos, pentru a fi cât mai expliciţi cu putinţă cu privire la ce trebuie să faci. Desigur, nu trebuie să continui ce am început noi, poţi începe de la zero!

Găuri negre în curs de coliziune. Reprezentare grafică

Atunci când fizicienii vorbesc despre găuri negre, de regulă aceştia se referă la nişte obiecte teoretice, care sunt statice, cu proprietăţi minime, câci, într-adevăr, pe baza a ceea ce ştim astăzi despre găurile negre, acestea sunt obiecte destul de simple (explicate printr-un număr limitat de parametri), deşi sunt multe pe care nu le cunoaştem despre acestea, cum ar fi singularitatea din centrul găurilor negre, unde, ipotetic, densitatea materiei şi distorsiunea spaţiu-timpului ar fi infinite.

Va înlocui calculatorul cuantic calculatoarele actuale? Acest lucru ar fi util, desigur, în special pentru operaţiuni care necesită o viteză superioară de calcul, cum este cea pe care o promit computerele cuantice, ce folosesc qubiti în loc de biți. Cercetătorii de la Google au folosit Sycamore - un computer cuantic cu 53 de qubiți - pentru a demonstra, pentru prima dată, că pentru o anumită operațiune, pentru executarea căreia un computer clasic ar fi avut nevoie de mii de ani, Sycamore a executat-o în aproximativ un minut.

Probabil aţi observat că atunci când se vorbeşte despre medicina modernă, vestică, aceasta este numită şi "medicina alopată". Acestă denumire are o istorie interesantă. Iată de ce.

Termenul "alopat" este derivat din cuvintele greceşti ἄλλος, állos, "alt" "diferit" şi πάθος, páthos, "suferind".

Într-un articol publicat astăzi de Agerpres se arată că "Începând din acest an universitar, la Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie (UMFST) Târgu Mureş, la catedra de Psihiatrie, vom preda în curând un curs facultativ de hipnoterapie medicală şi medicina subconştientului. [...] Se pare că niciun curs opţional nu a trezit atât de mare interes ca acesta".

Poate vă întrebaţi ce înseamnă asta, cum am făcut noi. Ce înseamnă "medicina subconştientului"? Şi de ce e aşa de mare interesul? E semn bun? Nu prea... Iată despre ce este vorba.

Prima imagine a unei găuri negre. Imaginea nu este o fotografie, ci a fost creată cu ajutorul a multiple telescoape în cadrul proiectului EHT

Doi cercetători cu multă imaginaţie au lansat ideea conform căreia la periferia sistemului nostru solar – în locul aşa-numitei planete X – s-ar putea afla o gaură neagră primordială, cu masa de circa 10 ori mai mare decât a planetei noastre.

Încă din 2016 se vorbeşte despre descoperirea indirectă a unei noi planete în sistemul solar – aşa-numita planeta X, a noua planetă din sistemul solar, după ce Pluto a fost redusă la nivelul de planetă pitică. Nimeni însă nu a reuşit să identifice în mod direct această planetă şi este uşor de înţeles motivul: dacă există, s-ar afla la o distanţă de Soare de 300 de ori mai mare decât Pământul, adică la circa 45 de miliarde de kilometri! Niciun telescop nu are capacitatea de a observa o planetă situată la această distanţă.

"Descoperirea" planetei X – contestată de unii – s-a bazat pe observaţia că ar exista o perturbaţie a traiectoriilor unor obiecte de la periferia sistemului solar, mai precis asteroizii din Centura Kuiper. Unii dintre aceştia au o orbită excentrică şi înclinată, ceea ce ar putea fi explicat de atracţia gravitaţională exercitată de Planeta X.

Sean Carroll este unul dintre cei mai implicaţi şi renumiţi fizicienii şi autorii implicaţi în explicarea fizicii, şi în special a mecanicii cuantice, pentru nespecialişti. Acesta a publicat recent o nouă carte intitulată "Something Deeply Hidden: Quantum Worlds and the Emergence of Spacetime". Subiectul central al cărţii este interpretarea lumilor multiple a mecanicii cuantice, care implică ideea că de fiecare dată când intervine "colapsul funcţiei de undă", universul se împarte în mai multe universuri. Cum acest fenomen, colapsul funcţiei de undă, are loc tot tipul, această multiplicare a universului ar avea loc tot timpul. Interpretarea este, desigur, contestată de mulţi fizicieni. O explicaţie privind inconsistenţele interpretării universurilor multiple puteţi citi aici.

Aurora polară este un fenomen optic ce constă într-o strălucire intensă observată pe cerul nocturn în regiunile din proximitatea zonelor polare. Particulele de mare energie generate de Soare, protoni şi electroni, sunt capturaţi de câmpul magnetic al Pământului şi sunt direcţionaţi către polii magnetici. Când apare în emisfera nordică, fenomenul e cunoscut sub numele de aurora boreală, termen folosit inițial de Galileo Galilei, cu referire la zeița romană a zorilor, Aurora, și la titanul care reprezenta vânturile, Boreas. Apare în mod normal în intervalele septembrie-octombrie și martie-aprilie. În emisfera sudică, fenomenul se numeşte auroră australă.

Fenomenul nu este exclusiv terestru, fiind observat și pe alte planete din sistemul solar, precum Jupiter, Saturn, Marte și Venus.

Telescopul ALMA (The Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) a captat în imagini două discuri circumstelare, în care stele tinere sunt în proces de maturizare, "hrănindu-se" cu materie din discurile de acreţie din jurul acestora. Aceste observaţii ale ALMA oferă informaţii suplimentare cu privire la fazele incipiente ale "vieţii" stelelor şi îi ajută pe astronomi să înţeleagă mai bine condiţiile care în se formează stele binare.

În acest articol vă prezentăm o selecţie de videoclipuri publicate pe YouTube în care domeniul tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor este explicat, pas cu pas, cu ajutorul unei grafici de calitate. Informaţiile furnizate sunt utile atât iubitorilor de tehnologic, cât şi celor care profesează în domeniu.

Iată ce conţine seria de videoclipuri:
· 1. Cum funcţionează telefonul mobil?
· 2. Cum funcţionează Internetul?
· 3. Cum funcţionează cablurile de fibră optică?
· 4. Cum funcţionează o antenă?
· 5. Cum funcţionează radiaţia electromagnetică?
· 6. Cum funcţionează spectrul de frecvenţe
· 7. Cum funcţionează modularea de frecvenţă
· 8. Cum funcţionează rutarea datelor
· 9. Cum funcţionează criptarea şi decriptarea datelor
· 10. Cum funcţionează sateliţii?
· 11. Cum funcţionează sateliţii de televiziune
· 12. Cum funcţionează GPS-ul?

Venirea toamnei poate produce în organismul nostru o serie de schimbări care ne fac să ne simţim mai obosiţi, lipsiţi de energie şi chiar şi trişti. O serie de alimente bogate în vitamine şi săruri minerale ne pot ajuta însă să fim sănătoşi şi voioşi şi să ne bucurăm de acest anotimp.

Cad  frunzele, vin ploile şi frigul. Durata luminii zilnice scade şi de multe ori scade şi voia bună şi chiar şi energia de care avem nevoie pentru a pune în practică ce ne-am propus să facem pe timpul zilei. Se pare că circa 20% dintre noi suntem afectaţi de probleme fizice şi psihice odată cu venirea toamnei. Ce putem face ca să ne bucurăm de acest anotimp? Un mare ajutor provine de la alimentele pe care le consumăm – acestea, prin vitaminele şi sărurile minerale pe care le conţin, ne pot ajuta. Să vedem deci ce vitamine şi săruri minerale ar trebui să consumăm şi care ar fi alimentele care le conţin.

credit: Reuters/Erin Scott

Pe 20 septembrie 2019 milioane de copii de pe întreaga planetă au lipsit de la cursuri şi au demonstrat, cerând guvernelor o implicare mai viguroasă în ceea ce priveşte schimbările climatice generate de om.

Constantin Crânganu, profesor de geofizică și geologia petrolului la Graduate Center și Brooklyn College, The City University of New York, a publicat astăzi, 22 septembrie, un articol pe contributors.ro, intitulat sugestiv "Când copiii devin experți și în schimbări climatice…", în care încearcă să arate că acest demers este ridicol. De ce ar fi ridicol? Pentru că cei care nu sunt protestează nu au habar despre ce vorbesc.

Iată de ce distinsul profesor greşeşte.

Umanitatea nu a fost niciodată mai conectată decât în ​​prezent. Aproape două treimi din populația lumii este conectată la reţeaua globală, cu peste 4,4 miliarde de utilizatori de Internet. Folosim diverse dispozitive electronice pentru activităţi legate de slujbă și pentru a ne recrea, iar reţelele sociale au modificat modul în care interacționăm atât online, cât și offline.

Vă prezentăm mai jos diferențele-cheie dintre generații în utilizarea rețelelor de socializare. Rezultatele sunt bazate pe date de la aproape 114.000 de utilizatori ai Internetului. Date privind utilizarea Internetului în China nu sunt disponibile în cazul anumitor rețele și aplicații sociale.

Generarea undelor gravitaţionale ca urmare a orbitării reciproce a două găuri negre. Reprezentare grafică

Cercetătorii de la LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) au măsurat unde gravitaţionale emise în urma ciocnirii găurilor negre îndepărtate. În urma acestor ciocniri iau naştere găuri negre masive care emit, la rândul lor, unde gravitaţionale în primele momente după ce iau naştere. Studiul acestora ne-ar putea ajuta să înţelegem mai bine găurile negre.

Primele unde gravitaţionale emise în urma ciocnirii şi contopirii a două găuri negre îndepărtate au fost identificate de către LIGO la sfârşitul anului 2015. De atunci au fost măsurate circa 30 de astfel de evenimente, în care două găuri negre se contopesc într-una masivă. Aceste găuri negre se situează la distanţe enorme faţă de noi: mai bine de un miliard de ani-lumină!

În încercarea de a crea încredere socială, China a anunțat un plan de implementare a unui sistem național de ierarhizare pentru cetățenii și companiile sale. În prezent în stadiul de proiect-pilot, noul sistem va fi lansat în 2020 și va trece prin numeroase actualizări înainte de a deveni oficial.

În timp ce sistemul poate fi un instrument util pentru China pentru a-și gestiona populația (în creștere) de 1,4 miliarde de persoane, acesta a declanșat îngrijorări globale în ceea ce privește etica folosirii volumelor mari de date și posibilitatea încălcării drepturilor fundamentale ale omului.

Există o presiune asupra doctorilor de a oferi soluţii pentru problemele medicale ale pacienţilor. Pacienţii vor să audă că ceva se va face pentru ei. Dar statisticile arată că dacă îl întrebi pe doctor: "Chiar este necesar să aplicăm (un anume tratament)?", în 3 din 10 cazuri răspunsul va fi "nu".

Chestiunea este interesantă, pentru că asta înseamnă că de multe ori, cu bună ştiinţă, doctorii recomandă tratamente care nu sunt utile ori utilitatea este minimă, dar uneori riscurile sunt mari.

În videoclipul de mai jos puteţi vedea o scurtă istorie a şahului. Sunt menţionate pe scurt schimbările care au survenit în jocul de şah de-a lungul timpului. De asemenea, către final, este menţionată era supercomputerelor specializate în şah, precum Deep Blue, primul computer care a reuşit să-l învingă pe fostul campion mondial, Garry Kasparov, în 1997. Astăzi, odată cu dezvoltarea algoritmilor de inteligenţă artificială, în şah, omul versus computer este o bătălie pierdută din start...

Fibra optică permite transmiterea luminii pe distanţe enorme. Aproape 100% din traficul de date între diversele continente ale lumii este asigurat de o reţea vastă de cabluri subacvatice, ce traversează oceanele şi mările Terrei. Iată cum lumina este transmisă prin intermediul cablurilor de fibră optică.

Acest curs complet vă va ajuta să înțelegeți toate conceptele de bază ale tehnologiei Blockchain: ce este Blockchain, istoria Bitcoin, caracteristicile tehnologiei Blockchain care include criptarea hash, mineritul, iar la final veți vedea cum băncile folosesc tehnologia Blockchain pentru validarea identităților utilizatorilor.

Un "blockchain" este un registru digital digitalizat, descentralizat, al tranzacțiilor Bitcoin. Tehnologia verifică tranzacțiile și creează un „lanț” de blocuri de date, inclusiv o "amprentă" de timp care este legată de alte blocuri, astfel încât un bloc nu poate fi modificat. Într-un limbaj simplu, Blockchain reprezintă o listă de înregistrări (blocuri) care stochează datele în mod public și în ordine cronologică, iar "mineritul" reprezintă procesul de adăugare a unui bloc la Blockchain.

Obiecte precum Powehi, obiectul compact supermassiv identificat recent în centrul galaxiei M87, ar putea fi de fapt GEODE (Generic Objects of Dark Energy). Powehi, arătat la scară, ar avea aproximativ 2/3 din raza regiunii întunecate surprinse de Event Horizon Telescope. Acesta este aproape aceeași dimensiune preconizată pentru o gaură neagră. Regiunea care conține energie întunecată (verde) este puțin mai mare decât o gaură neagră cu aceeași masă.
Credit: EHT; NASA / CXC / Universitatea Villanova

Nimeni nu ştie ce se găseşte în centrul unei găuri negre. O nouă teorie arată că în interiorul acestora s-ar putea găsi energia întunecată, o "substanţă" ipotetică deocamdată, care ar contribui la expansiunea accelerată a universului.

Găurile negre iau naştere atunci când o stea cu masă mai mare decât cea a Soarelui moare: adică steaua îşi consumă combustibilul care, prin intermediul unei reacţii de fuziune nucleară, se opune atracţiei gravitaţionale, aşadar colapsului gravitaţional, menţinând steaua în viaţă. Conform teoriei relativităţii generale a lui Einstein în centrul unei găuri negre atracţia gravitaţională devine infinită, dând naştere unei singularităţi. Cercetătorii sunt convinşi că acest fapt indică o limită a teoriei lui Einstein, care ar trebui înlocuită cu o nouă teorie (o teorie a gravitaţiei cuantice),  care să explice condiţiile extreme dintr-o gaură neagră.

Deşi locurile la clasa economică sunt cele mai numeroase, acestea nu reprezintă partea importantă a profitului companiilor aeriene.

Adevăraţii bani, cel puțin pentru companiile aeriene tradiționale, se fac din locurile "premium". Să luăm, de exemplu, British Airways 777. Există 224 de locuri în acest avion care zboară zilnic de la aeroportul London Heathrow la aeroportul Washington Dulles. Un bilet la clasă economică, dus-întors, costă 876 USD. Asta înseamnă că, dacă toate cele 122 de bilete la clasa economică sunt vândute, zborul va produce pentru compania aeriană, dus-întors, un venit 106.872 USD.

În acelaşi timp, preţul unui bilet pentru clasa "premium-economy" este de 2.633 dolari, dus-întors, ceea ce înseamnă că un zbor dus-întors va produce 105.320 USD. Deja puteți vedea că întreaga secțiune de 40 de locuri premium asigură British Airways aproximativ la fel de mult ca întreaga secțiune de locuri la clasa economică.

Locurile la clasa business, în schimb, 48 de locuri în total, sunt vândute fiecare pentru 6.723 USD, ceea ce înseamnă pentru compania aeriană suma de 322.704 USD.

Cele 14 locuri "first class" sunt vândute pentru 8.715 USD fiecare sau 122.010 USD în total. Așadar, cei 14 pasageri din fața avionului aduc companiei aeriene mai mulți bani decât cei 122 din spatele avionului.

În total, cele trei tipuri de bilete premium: "premium economy", "business" şi "first class" - aduc companiei suma de 550.034 de dolari.

Asta înseamnă că 45% din pasageri reprezintă 84% din veniturile companiei aeriene!

Iată câteva date privind viteze relative ale corpurilor cereşti de interes pentru noi: Pământul, Soarele, Calea Lactee.

Viteza de rotaţie a Pământului în jurul propriei axe este de 1.670 km/h (0,46 km/s).
Viteza de rotaţie a Pământului în jurul Soarelui este de 107.200 km/h (29,8 km/s).
Viteza de rotaţie a Soarelui în jurul centrului Căii Lactee este de 828.000 km/h (230 km/s).
Viteza de deplasare a Căii Lactee în univers, în raport cu radiaţia cosmică de fond, este de 2.160.000 km/h (600 km/s).