Călătorie printr-o gaură de vierme. credit: NASA

Sunt găurile de vierme posibile? Încă nu ştim, însă teoreticienii se întrec în a găsi şi propune soluţii pentru a putea călători dintr-o parte în alta a galaxiei folosind aceste efecte ale teoriei relativităţii generale, dar şi o nouă teorie despre univers care ar permite existența unor găuri de vierme care să ne permită să le străbatem fără riscuri.

Gaura de vierme ar fi o deformare extremă a spaţiului şi timpului care ne-ar permite să călătorim rapid (asigurând o scurtătură fantastică în spațiu-timp) dintr-o parte în alta a galaxiei şi chiar şi a universului, folosind consecințele teoriei relativităţii generale a lui Einstein.

1. Meteoritul Hoba este cel mai mare meteorit intact de pe Terra. Are circa 60 de tone și a lovit Terra acum circa 80.000 de ani. Este și cea mai mare bucată de fier de proveniență naturală de pe Pământ. Astăzi meteoritul este atracție turistică. (link ‹eng›)

În imagine: pitica albă IK Pegasi B (centru-jos), steaua companion clasa-A IK Pegasi A (stânga) și Soarele (dreapta)

Un nou studiu arată că va fi posibil să se studieze eventuale urme de viaţă pe planete care orbitează în jurul unei stele care a murit, transformându-se într-o pitică albă. Misiunea NASA James Webb Space Telescope ar putea descoperi semnale ale existenţei vieţii pe astfel de planete în condiţii extreme. În prezent căutam semne de viaţă pe planete care orbitează în jurul unor stele asemănătoare Soarelui, la distanţe faţă de acesta care să permită existenţa apei sub formă lichidă.  Nu ştim însă sub ce forme s-ar putea afla viaţa în univers; chiar şi pe Pământ există bacterii care supravieţuiesc în condiţii extreme: căldura intensă, în lipsa aerului şi chiar şi la un nivel de radiaţii extrem de mare.

Este vorba despre probabilitate, desigur. Iar probabilitatea unui eveniment este dată de raportul dintre numărul cazurilor favorabile și numărul cazurilor posibile. Un exemplu simplu este cel al unei monede, unde există două posibilități în cazul aruncării acesteia: cap sau pajură. Probabilitatea  de a avea cap sau pajură este, firește, de 50%, rezultată din raportul dintre numărul cazurilor favorabile (1 - sau cap, sau pajură) și numărul cazurilor posibile (2 - cap și pajură).

Iată de ce dacă aruncați cu o pereche de zaruri normale, cel mai probabil rezultat (suma celor două zaruri) va fi 7.

Există doar 4 numere perfecte înainte de a ajunge la un milion. Numerele perfecte sunt: 6, 28, 496 și 8.128. Ce face aceste numere așa speciale?

În univers există galaxii care au mult mai puţină materie întunecată, se pare, decât altele. Acesta „dispariţie” a materiei întunecate din unele galaxii i-a ajutat pe cercetători să afle mai multe despre posibila natura a particulelor care ar compune materia întunecată.

„Cele cinci tibetane” reprezintă o serie de 5 exerciții fizice care asigură o minimă tonifiere a musculaturii și o minimă mobilitate a organismului. Acest ritual este posibil să aibă în jur de 2.500 de ani și să fi fost creat de călugării tibetani. În Vest a ajuns în 1939, odată cu publicarea unei cărți, „Ochiul revelației”, de Peter Kelder.

Dar nu vom intra în zona „spirituală” a exercițiilor. Tot ce ne-am propus este să prezentăm acest „ritual” constând în cinci exerciții fizice simple, dat fiind faptul că, practicate zilnic, vor aduce un minim de beneficii sub aspectul condiției tale fizice. Practic oricine, indiferent de nivelul de pregătire fizică, le poate efectua; sigur, cu un nivel de succes (mai aproape de varianta ideală a exercițiilor) mai mare sau mai mic în prima fază.

1. Focurile din zona Arctică produc emisii record de dioxid de carbon, cu 35% mai mult decât anul anterior. Aceste focuri din tundra arctică eliberează CO2 stocat de milenii în sol. Aceste focuri fac parte dintr-un ciclu vicios: aceste emisii alimentează încălzirea globală, ceea ce duce la mai multe incendii, ceea ce duce la cantități mai mari de dioxid de carbon eliberate în atmosferă șamd. (link ‹eng›) Credit_imagine: Nature.

2. Cele mai fraudate alegeri din istorie au avut loc, cel mai probabil, în Liberia în 1927. Charles D.B. King a fost reales cu 243.000 de voturi, pe când contracandidatul său a primit doar 9.000. Problema este că numărul celor cu drept de vot era de doar 15.000. (link ‹eng›)

Halou materie întunecată (reprezentare grafică). credit: wikipedia.org

Deși nu știm deocamdată din ce este constituită, ce știm este că materia întunecată domină în univers asupra materiei obișnuite (vizibile). Cum se organizează însă această materie întunecată și cât de mici pot să fie halourile de materie întunecată? Un răspuns la această întrebare a fost dat recent de un grup de cercetători cu ajutorul unui univers virtual, adică unul simulat pe calculator.

Un halou de materie întunecată reprezintă o regiune din spațiu decuplată de expansiunea universală, conținând materie cuplată prin intermediul gravitației. Poate conține mai multe galaxii. Întrebarea este: care este mărimea minimă a acesteia?

Dacă aveți rude din mediul rural, este posibil să fiți familiari cu faptul că fabricarea săpunului se poate face și în gospodărie, cu puține ingrediente, folosind grăsimea animală. Probabil că nu va fi ca cel pe care-l cumpărați de la supermarket, dar... spală foarte bine. În fapt, produsul de casă cu siguranță are o mai mare vechime decât cel produs în fabrici. E posibil să vă fi întrebat la un moment dat: „Cum se poate obține ceva care înlătură grăsimea din... grăsime?”.

Ou Fabergé

1. În lume mai sunt 57 de ouă Fabergé (în rusă: Яйца Фаберже́). În total au fost create 69. Celebrele bijuterii au fost realizate în St. Petersburg, Rusia, între 1885 și 1917 de către / sub coordonarea lui Peter Carl Fabergé, celebru bijutier rus. Ouăle au apărut ca urmare a unei solicitări a țarului Alexandru al III-lea al Rusiei, în 1885, care i-a cerut lui Fabergé să facă o bijuterie în formă de ou de Paște pentru soția sa. (link ‹ro›)

2. Anthony Enrique Gignac, un orfan columbian, s-a prezentat, cu succes, pentru 30 de ani, în SUA, drept prinț arab, prințul Khalid bin al-Saud, fiul regelui Arabiei Saudite. Către finalul lui 2017 a fost prins (pentru ultima oară); mâncase porc, iar un partener de afaceri a găsit dubios ca un musulman să facă asta. O poveste care va face subiectul unui film, cu certitudine. (link ‹eng›)

Am citit toate mesajele postate în ultimele 30 de zile de diverși adolescenți pe site-ul tpu.ro. E suficient cât să-ți dai seama care sunt interesele acestora. Observi rapid cum aceleași mesaje, scrise în diverse forme, se repetă din nou și din nou. Nu știm cât de reprezentative sunt aceste mesaje pentru toată categoria adolescenților din România, dar probabil că sunt mulți care au întrebările care tot apar. Am făcut o selecție a celor mai reprezentative mesaje (40 la număr) și le-am redat mai jos.

Pitică albă atrăgând materie (atracție gravitațională) dintr-o stea companion (reprezentare grafică). Credit: NASA

Cum va sfârşi universul? Un fizician de la Illinois State University ne spune că în viitorul îndepărtat universul ar putea sfârşi cu explozii ale piticelor albe (care între timp devin pitice negre) într-un univers extrem de rece şi neprimitor.

Din câte putem observa cu telescoapele noastre vedem că universul este în expansiune; mai mult, expansiunea este accelerată din cauza unei aşa-numite misterioase energii întunecate. Dacă această expansiune va continua, universul se va răci din ce în ce mai mult, temperatura radiaţiei cosmice de fond devenind tot mai mică. Miliarde de ani de acum înainte nu se vor mai naşte stele în univers, galaxiile se vor „stinge” şi chiar şi găurile negre se vor evapora prin emisia radiaţiei lui Hawking. Temperatura universului va tinde spre zero absolut, adică 0 K, un fel de moarte termică a universului.

Dacă ați vrut vreodată să cumpărați un filtru de apă pentru gospodărie, sigur v-ați lovit de jargonul specific, precum: „cărbune activ”, „osmoză inversă” sau „filtre cu ioni”. Întrebarea legitimă este: ce cumpăr? Pe cel mai scump? Cum stabilesc care este cel mai potrivit pentru situația mea? Deși știința filtrelor este complicată, principiul de funcționare al principalelor filtre este destul de simplu. În acest articol vom trece în revistă principalele tipuri de filtre de apă pe care le găsiți în magazine, explicând care este rolul fiecăruia.

1. Cameleonii își schimbă culoarea prin schimbarea distanței dintre cristalele care se află pe pielea animalelor. Aceste cristale reflectă lumina de diverse lungimi de undă. Schimbând distanța dintre aceste cristale de guanină, se schimbă și lungimea de undă a luminii reflectate. Când cameleonul este relaxat, cristalele reflectă albastrul și verdele, pe când atunci când este agitat lumina cu lungimi de undă mai mari (galben, portocaliu, verde și roșu) este reflectată (link ‹eng›)

Un boier vine la împărat, căruia îi datorează o sumă mare, imposibil de returnat, pentru a-i cere o amânare a returnării datoriei. Boierul s-a împrumutat la împărat pentru a-și cumpăra animale, care din cauza unui virus au murit toate, iar boierul este în prezent în imposibilitatea de a avea un venit care să-i permită returnarea datoriei și nu există nicio cale de a împrumuta acești bani din altă parte, pentru a-i returna împăratului.

Împăratul, boierul și fata boierului (care l-a însoțit pe tată la curtea împăratului) se plimbă pe una dintre aleile palatului. Împăratul, care-și dă seama de situația fără ieșire a boierului, dar care de multă vreme este atras de fata boierului, cu care a vrut să se căsătorească, dar a fost refuzat, îi propune următorul curs de acțiune:

În imagine, stânga, William Bruce Jenner (câștigător de medalii olimpice la decatlon); în dreapta, Caitlyn Marie Jenner (în 2015 William Bruce s-a identificat ca persoană transgen și și-a schimbat și numele). Mai multe, aici.

Acest articol nu este unul de opinie. Încercăm doar să explicăm, într-un limbaj cât mai simplu, subiecte de care ați auzit și de care veți mai auzi: ce înseamnă identitatea de gen, pe de-o parte, și la ce se referă un al treilea sex, pe de alta. Și, de asemenea, vrem să prezentăm care sunt posibilele implicații sociale, dacă anumite propuneri de recunoaștere a identității de gen vor fi legalizate.

1. Pasărea colibri este cel mai flămând animal din lume. Deși este una dintre cele mai mici și mai ușoare păsări, aceasta trebuie să mănânce mult, dat fiind modul unic de funcționare al corpului ei: inima îi bate de 500-1.200 ori pe minut; bate din aripi de 50-80 de ori pe secundă! zborul „la punct fix”, cu scopul de a proteja florile din care să hrănește, este epuizant. Dacă nu mănâncă timp de 2 ore, pasărea colibri moare. [<link>eng>]

Rămășițele supernovei Kepler

Rezultatele unui studiu recent arată că mai multe forme de viaţă de pe Pământ (plante) ar fi dispărut acum 359 de milioane de ani, în urma efectelor generate de explozia unor stele la distanţa de circa 65 ani-lumină de noi.

Taurii sunt enervați de culoarea roșie, acesta fiind motivul pentru care atacă toreadorul

În fapt, taurul nu vede culoarea roșie, așa că povestea conform căreia taurii de coridă ar fi atraşi (enervaí) de culoarea roşie nu are sens; aceştia sunt atraşi de fapt de mişcarea pânzei cu care sunt provocaţi.

Mierea încălzită devine toxică

Nu există date (studii) care să arate că există vreun motiv să ne îngrijorăm că mierea încălzită ar deveni toxică și ne-ar pune sănătatea în pericol. Am scris un articol detaliat pe acest subiect pe care-l puteți citi aici.

Folosim doar 10% din creier

Am scris două articole (1 și 2) despre acest mit, arătând și cum am ajuns (unii dintre noi) să credem asta. Dar această afirmație nu are niciun sens și nu este susținută de cercetări științifice; dimpotrivă.

Interacţiuni ale neutrino detectate la Observatorul de Neutrino IceCube

În cadrul eforturilor fizicienilor de a identifica neutrinii sterili, adică acei neutrini care ar interacţiona doar prin gravitaţie cu materia (şi, deci, și cu ceilalţi neutrini), a fost obţinut un nou progres: în cadrul proiectelor MINOS+ şi Daya Bay s-au putut stabili limite stricte cu privire la existența acestui tip de neutrin.

Neutrinii sunt particule elementare (care nu sunt alcătuite din alte particule, cum este cazul, de exemplu, al protonilor ori neutronilor) care fac parte din modelul standard al fizicii particulelor. Nu au sarcină electrică, interacţionează slab cu materia şi se găsesc sub trei forme diferite: neutrini electronici, miuonici şi tauonici.

Large Hadron Collider (LHC)  și un posibil viitor accelerator - Future Circular Collider (FCC)

În videoclipul de mai jos Sabine Hossenfelder, fiziciană de origine germană, unul dintre cei mai activi fizicieni de pe Internet, vorbește despre propunerile fizicienilor pentru noi proiecte de cercetare științifică, mari și costisitoare. În plus, extrem de greu de pus în practică, și dacă ar exista banii necesari.

Despre ce proiecte este vorba?
1. Acceleratorul Circular al Viitorului (Future Circular Collider) - care se dorește a avea un tunel cu o lungime de 100 km și o putere de 6 ori mai mare decât cea produsă de Marele Accelerator de Hadroni (LHC) de la CERN (care momentan este oprit, pentru lucrări de îmbunătățire).
2. Un accelerator cu o circumferință de 1.900 km în Golful Mexic.
3. Un accelerator de particule pe Lună (pentru că acolo e activitate seismică foarte scăzută și nu există atmosferă; e drept, nu sunt nici oameni care să construiască acceleratorul...).
4. Un telescop pe Lună.
5. Un interferometru pentru detectarea undelor gravitaționale pe Lună (din nou, avantajul activității seismice reduse).
6. Un sistem de ceasuri atomice răspândite prin sistemul solar (le lăsăm pe măsură ce Terra se deplasează în jurul Soarelui), care ar avea rolul de a detecta undele gravitaționale la scara sistemului solar!

Care sunt pașii de urmat pentru lansarea unei rachete spațiale, pentru, de exemplu, a plasa un satelit în orbită? De ce Guyana Franceză este un loc favorit pentru Agenția Spațială Europeană (ESA) pentru lansările sale? La ce viteză trebuie să ajungă o rachetă pentru a desprinde din câmpul gravitațional al Pământului? De cât combustibil are nevoie o rachetă spațială? Cât de repede se deplasează o rachetă spațială? Se poate lansa o rachetă de pe un alt obiect cosmic / o altă planetă?

OK, conținutul site-ului a fost și va rămâne gratuit,