Gura ta este unul dintre cele mai diverse habitate din corpul uman. Conține peste 700 de specii cunoscute de bacterii, precum și drojdii, viruși și unele protozoare. Această comunitate de microbi este denumită „microbiomul oral” și, ca și microbiomul intestinal, joacă un rol important în sănătatea ta.

Unele dintre cele mai frecvente boli cauzate de modificările microbiomului oral sunt cariile dentare și bolile gingiilor. Dar date tot mai relevante sugerează că microbiomul oral este, de asemenea, corelat cu alte afecțiuni de sănătate serioase care apar în alte părți ale corpului.

Afecțiuni respiratorii

Deoarece tractul respirator începe cu gura și se termină în plămâni, poate că nu este surprinzător că o creștere excesivă a microbiomului oral poate duce la inhalarea acestor microbi în plămâni.

Acest lucru poate duce în mod obișnuit la infecții precum pneumonia, o boală adesea fatală la vârstnici, care a fost corelată cu o igienă orală deficitară, ceea ce duce la o creștere excesivă a bacteriilor, precum cele din speciile Streptococcus pneumoniae și Haemophilus influenzae.

Cercetările au demonstrat chiar că introducerea practicilor regulate de igienă orală și curățarea dentară profesională în azilele de bătrâni poate reduce numărul cazurilor de pneumonie cu o treime. Menținerea curată a protezelor dentare și a aparatelor dentare este, de asemenea, importantă.

Sănătatea orală precară a fost, de asemenea, legată de boala pulmonară obstructivă cronică și de o funcție respiratorie mai slabă, iar acest lucru este corelat cu modificările microbiomului oral.

Boli ale inimii

Una dintre cele mai frecvente boli generate de microbiomului oral este boala cronică a gingiilor. Acesta este un răspuns inflamator distructiv care distruge osul și țesuturile care susțin dinții, ducând în cele din urmă la pierderea dinților.

Această boală este cauzată de o înmulțirea excesivă a bacteriilor care se dezvoltă în crăpătura dintre gingii și dinți din cauza igienei orale proaste.

Dar ceea ce i-a nedumerit pe cercetători pentru multă vreme este asocierile puternice dintre bolile gingiilor și bolile cardiovasculare.

Legătura se poate datora unor factori de risc comuni. De exemplu, bolile gingiilor și bolile de inimă sunt ambele mai frecvente la fumători.

Alții au teoretizat că bacteriile care provoacă boli ale gingiilor ar putea ajunge la inimă și ar putea provoca infecții. Nu au fost identificate deocamdată dovezi convingătoare pentru această legătură.

Boala gingiilor declanșează, de asemenea, un răspuns imunitar inflamator puternic.

Inflamația este modul în care organismul abordează infecțiile. Are ca rezultat producerea de celule imunitare și semnale chimice care luptă împotriva infecțiilor. Dar prea multă inflamație poate fi dăunătoare. Unii cercetători cred că inflamația cauzată de bolile gingiilor ar putea afecta sistemul cardiovascular.

Un studiu a arătat că tratarea bolilor gingiilor a redus nivelul inflamației în fluxul sanguin și a îmbunătățit semnificativ funcția arterelor. Alte studii au arătat, de asemenea, că tratarea bolilor gingiilor reduce nivelul general de inflamație din organism.

Aceste studii demonstrează modul în care o boală de la nivelul gurii poate avea efecte semnificative asupra funcției țesuturilor din alte părți ale corpului. Și având în vedere că mulți oameni trăiesc cu boli gingivale netratate de zeci de ani, potențialul de impact pe termen lung asupra sănătății este semnificativ.

Cancerul de colon

Se știe că bacteriile orale călătoresc prin stomac și în intestine. În general, microbii noștri din gură nu sunt bine adaptați la acest nou mediu și în mod normal mor.

Dar în 2014, două studii au arătat că celulele cancerele intestinale au fost puternic colonizate de o specie de bacterii numită Fusobacterium, care se găsește în mod normal în placa dentară.

Ambele studii au arătat, de asemenea, că Fusobacterium are o afinitate mare pentru celulele canceroase maligne. Acest lucru se datorează faptului că suprafața celulelor canceroase permite bacteriilor să se lege strâns unele de altele și să invadeze tumora. Mai multe studii au confirmat acum că Fusobacterium poate coloniza tumorile în tot tractul gastrointestinal.

Cercetările au arătat, de asemenea, că pacienții cu cancer de colon puternic colonizați cu Fusobacterium nu răspund bine la chimioterapie și au o speranță de viață mai scurtă în comparație cu cei care nu sunt colonizați. Acest lucru se poate datora faptului că tumorile infectate cu Fusobacterium sunt mai agresive și, prin urmare, mai susceptibile de a se răspândi în comparație cu cele care nu sunt infectate cu bacterii.

Investigațiile sunt în desfășurare în ce privește această relație și cu privire la utilitatea vaccinării de către cei cu risc de cancer intestinal.

Boala Alzheimer

Una dintre cele mai controversate legături dintre sănătatea orală și boală implică boala Alzheimer.

Boala cronică a gingiilor a fost asociată cu un declin cognitiv mai mare la persoanele cu Alzheimer. Dar, deoarece atât boala gingiilor, cât și boala Alzheimer sunt asociate cu îmbătrânirea, este dificil de determinat dacă există o relație clară cauză-efect.

Dar în 2019 cercetătorii au prezentat dovezi că au identificat în creierul persoanelor cu boala Alzheimer bacteria P gingivalis – una dintre principalele bacterii care cauzează bolile gingiilor. Ideea că, în fapt,  creierul, o parte în mod normal sterilă a corpului, ar putea fi infectată de bacterii orale este încă foarte controversată și necesită lucrări suplimentare.

Ca și în cazul bolilor de inimă, inflamația cauzată de boala gingiilor a fost, de asemenea, propusă a fi unul dintre factorii generatori al bolii Alzheimer la pacienții cu sănătate orală precară.

Sănătate orală bună

Deși impactul sănătății orale precare pare copleșitor, vestea bună este că avem capacitatea de a ne gestiona microbiomul oral și de a preveni bolile legate de acesta.

Un regim bun de igienă orală este esențial. Aceasta include periajul de două ori pe zi și folosirea aței dentare în mod regulat pentru a controla placa bacteriană și a reduce incidența cariilor și a bolilor gingiilor.

Dacă fumezi, renunțarea la fumat poate reduce foarte mult probabilitatea de a dezvolta boli gingivale.

De asemenea, este recomandat să mergeți la dentist la fiecare șase luni pentru o curățare profesională și sfaturi personale privind igiena orală.

Toată această muncă nu numai că îți îmbunătățește zâmbetul, dar poate chiar să adauge ani vieții tale.

→  Citește și: Deși strămoșii noștri nu aveau carii, noi, modernii, avem, chiar dacă ne spălăm pe dinți regulat. De ce?

Traducere și adaptare după Four diseases linked to your oral microbiome