Un cercetător de la Auburn University a format o echipă cu National Institutes of Health pentru a studia modul cum arată reţelele neuronale ale unei persoane având convingeri religioase şi a descoperit că interacţiunile cerebrale ale persoanelor religioase sunt diferite de cele ale persoanelor nereligioase.

Gopikrishna Deshpande, un profesor asistent din cadrul Department of Electrical and Computer Engineering al Samuel Ginn College of Engineering (Auburn University) şi cercetătorii de la National Institutes of Health (NIH) au publicat recent rezultatele studiului lor în revista Brain Connectivity.

Grupul a identificat diferenţe în ceea ce priveşte interacţiunile cerebrale care implică teoria minţii sau ToM (theory of mind), reţeaua neuronală din creier care stă la baza capacităţii noastre de a ne referi la diferitele convingeri personale şi ne permite să comparăm intenţiile şi dorinţele unor persoane diferite. S-a descoperit că persoanele cu o puternică activitate neuronală asociată ToM sunt mai religioase. Deshpande afirmă că acestă constatare sprijină ipoteza cum că dezvoltarea unor abilităţi cerebrale specifice ToM în rândul oamenilor, pe parcursul evoluţiei lor, a putut conduce la apariţia religiei în societăţile umane.

„Credinţa religioasă este un atribut uman unic care a fost observat la culturi diferite din întreaga lume, chiar şi în cadrul acelor culturi care au evoluat independent, cum ar fi mayaşii din America Centrală sau aborigenii din Australia", a spus Deshpande care este, de asemenea, un cercetător în cadrul Magnetic Resonance Imaging Research Center din Auburn. „Acest lucru i-a făcut pe oamenii de ştiinţă să presupună că trebuie să existe cauze biologice privind apariţia şi evoluţia religiei în societăţile umane".

Deshpande şi oamenii de ştiinţă de la National Institutes of Health au realizat un studiu ce a fost anunţat în cadrul Proceedings of the National Academy of Sciences şi care a utilizat imagistica prin rezonanţă magnetică pentru a scana creierul unor persoane care s-au autodeclarat ca fiind religioase sau nereligioase urmărindu-se trei aspecte psihologice ale convingerilor religioase.

Imagistica prin rezonanţă magnetică permite cercetătorilor să cerceteze anumite regiuni ale creierului sau anumite reţele neuronale specifice care devin active atunci când o persoană efectuează o anumită sarcină mentală sau o activitate fizică şi a arătat modul prin care diferitele reţele neuronale ale creierului au fost activate de cele trei teste psihologice. Cu toate acestea, gradul de activare al reţelelor neuronale nu a fost diferit în cazul persoanelor religioase comparativ cu cel al persoanelor nereligioase.

Referindu-se la această anomalie, Deshpande şi cercetătorii de la National Institutes of Health au prezentat interacţiunile dintre diferitele reţele cerebrale care s-au activat în timpul studiului lor.

Traducere de Cristian-George Podariu după brain-interactions-differ-religious-non-religious cu acordul editorului