„Noi nu suntem o agenție de publicitate oarecare. Dacă vreți să vindeți Coca-Cola într-un cinema și vă adresați unei agenții tradiționale, știți ce vă vor spune?
O să vă spună să deschideți mai multe puncte de vânzare, să puneți un afiș la intrare, să plasați lângă casă o poză cu o tânără în costum de baie care bea Coca-Cola și să difuzați o reclamă în sălile de cinema, înainte de a începe filmul.
Toate acestea sunt găselnițe inutile, care nu vă vor ajuta să vindeți nici măcar o cutie în plus, dar care fac să meargă o întreagă economie de paraziți, de redactori, de fotografi, de cameramani, de directori de creație care cumpără tricouri negre de la Loro Piana și dau peste cap aperitive de 30 de lire în barurile din cartierul Chelsea.
Noi nu lucrăm așa. Nu ne interesează Coca-Cola. Ce ne interesează e spectatorul. Iar spectatorul știți de ce cumpără o cutie? Nu pentru că ar fi cool, nu pentru că beau și manechinele sau fiindcă văd o publicitate de 40 de secunde care a constat cât un film de la Hollywood.
Spectatorul cumpără Coca-Cola fiindcă îi e sete.
Ei bine, știți care-i atunci singurul lucru ce trebuie făcut? Să crești temperatura în sala de cinema. Asta facem noi. Creștem temperatura. Pentru ca spectatorilor să le fie sete.
E simplu, nu?”
Discursul de mai sus aparține lui Alexander Nix, patronul Cambridge Analytica, firma implicată în Brexit și distrusă după scandalurile ce au urmat dezvăluirilor din presă după ce Regatul Unit a părăsit Uniunea Europeană.
Extrasul de mai sus este din ultima carte a lui Giuliano Da Empoli, „Vremea prădătorilor”, o carte interesantă, dar care nu se ridică totuși la nivelul cărții sale anterioare, „Inginerii haosului”.
Da Empoli face propria analiză a vorbelor lui Nix:
„Platformele online pe care se desfășoară o parte din viața noastră publică urmează același principiu: cresc temperatura, ca să crească cererea. [...]
Trei sunt operațiunile simple de făcut:
- identificarea subiectelor de interes, a fracturilor care divizează opinia publică;
- afirmarea, pe fiecare front, a celor mai radicale poziții și încurajarea confruntării dintre ele;
- proiectarea disputei la nivelul întregului public, pentru a încălzi atmosfera cât mai mult.
Platformele se prezintă ca vitrine transparente, prin care poți contempla lumea așa cum este, eliberată de partizanatul elitelor care controlează mass-media tradiționale, dar sunt, în fapt, doar oglinzi de bâlci, care deformează atât de mult realitatea, încât aceasta devine de necunoscut, pentru a o adapta la așteptările și prejudecățile fiecăruia dintre noi.
Inginerii din Silicon Valley au încetat de mult să mai programeze calculatoare și s-au transformat în programatori ai comportamentelor umane. [...]
„Eu nu văd decât ce cred”, acest lapsus al lui Eric Zemmour din timpul campaniei prezidențiale din 2022 ne dezvăluie care e principiul logic al epocii”.
Cine este Giuliano da Empoli?
Născut la Neuilly-sur-Seine, un cartier bogat și elegant de lângă Paris, în 1973, Giuliano da Empoli a crescut în mai multe țări europene, a absolvit dreptul la Universitatea Sapienza din Roma și a obținut un master în științe politice la Institut d'études politiques de Paris (Sciences Po).
A fost viceprimar pentru cultură la Florența și consilier principal al prim-ministrului italian Matteo Renzi. De asemenea, a fost președinte al Gabinetto Vieusseux (librărie faimoasă) din Florența.
Între 2006 și 2008, a fost consilier principal al viceprim-ministrului și ministrului culturii din Italia, Francesco Rutelli, înființând primul Consiliu Italian de Design la Milano.
În 2016, a fondat think tankul Volta, membru al rețelei Global Progress.
A fost invitat ca vorbitor la numeroase conferințe din întreaga lume (inclusiv la ESPM din São Paulo, la Fundația Finance din Geneva, la Fundația Ricard din Paris și la Club Baur au Lac din Zürich) și este membru al The Travellers Club din Paris.
Este profesor la Sciences Po Paris, predând politică comparată, contribuie regulat la presa italiană („Corriere della Sera”, „La Repubblica”, „Il Sole 24 Ore”, „Il Riformista” etc.), apare frecvent la radio și TV. În 2023, s-a alăturat comitetului de conducere al Grupului Bilderberg.
