Corpul umanÎn ce constau diferenţele rasei albe şi rasei negre? De ce diferă culoarea pielii atât de mult? Ce rol are unghia? Ce este sinapsa? Ce sunt neurotransmiţătorii? Răspunsurile la aceste întrebări, dar şi alte întrebări din acelaşi registru, în cele ce urmează.

Corpul uman. 10 aspecte puţin ştiute (9)

1. Care este rolul unghiilor? În primul rând au rol de protecţie pentru extremităţile degetelor datorită flexibilităţii şi durităţii lor. Totodată, ele intervin în simţul tactil, deoarece formează un plan fix de contrapresiune pentru vârfurile degetelor. Unghiile sunt folosite ca un instrument personal, deoarece sunt folosite în scărpinare sau la curăţarea diferitelor suprafeţe. Pot fi folosite şi ca o armă, de atac sau de apărare, întrucât pot fi utilizate pentru strangulare sau zgâriat. De asemenea, unghiile au şi rol estetic, mai ales pentru femei.

2. La aceeaşi greutate corporală, organismul unei persoane slabe conţine mai multă apă faţă de organismul unei persoane grase. Astfel, organismul unei persoane obeze are 43% apă, pe când cel al unei persoane slabe are 70% apă.

3. Discriminare: adolescenţii băieţi au în organism cu 17% mai multă apă decât fetele.

4. Sulful reprezintă 0,25% din greutatea corporală, însă el are un important rol în organism, întrucât face parte din structura tuturor proteinelor.

5. Sinapsa este structura care face legătura între neuroni. Ea este formată dintr-o componentă presinaptică, un spaţiu sinaptic şi o componentă postsinaptică. Componenta presinaptică este reprezentată de neuronul de la care se primeşte informaţia. Componenta postsinaptică este reprezentată de neuronul care primeşte informaţia. Între cele două componente există un spaţiu, numit spaţiu sinaptic, care are o dimensiune foarte mică (200-250 Å). În acest spaţiu se eliberează mediatorul chimic, prin intermediul căruia se realizează trecerea informaţiei de la un neuron la altul. Când componenta postsinaptică nu este reprezentată de neuroni, ci de muşchi, se formează o sinapsă specială care se numeşte placă motorie. Placa motorie are ca răspuns final contracţia muşchilor.

6. Mediatorul chimic se mai numeşte şi neurotransmiţător. Rolul lui este de a pregăti componenta postsinaptică (care, după cum am văzut, poate fi reprezentată de un neuron sau de muşchi) pentru primirea informaţiei. Până acum, în corpul uman s-au găsit aproximativ 40 de neurotransmiţători. Dintre cei mai importanţi enumerăm acetilcolina, noradrenalina, histamina, glutamatul şi acidul gamma-aminobutiric.

7. Fiecare regiune a corpului are un neurotransmiţător specific. De exemplu, acidul gamma-aminobutiric acţionează pentru anumiţi neuroni din hipotalamus, talamus şi scoarţa cerebrală. Neurotrasmiţătorul pentru placa motorie este acetilcolina. Acetilcolina mai acţionează şi pentru anumiţi neuroni din scoarţa cerebrală, talamus, hipotalamus şi cerebel. Histamina acţionează pentru neuronii din hipotalamusul posterior.

8. Globul ocular se mişcă în orbita sa datorită câtorva muşchi striaţi din acesta zonă: muşchiul drept superior, muşchiul drept inferior, muşchiul drept extern, muşchiul drept intern, muşchiul oblic superior şi muşchiul oblic inferior. Mişcarea în sus a globilor oculari este realizată de contracţia muşchilor drepţi superiori şi muşchilor oblici inferiori. Mişcarea în jos a globilor oculari este realizată de contracţia muşchilor drepţi inferiori şi a celor oblici superiori. Mişcarea de lateralitate a globilor oculari se realizează prin contracţia dreptului extern de la un ochi şi contracţia dreptului intern de la celălalt ochiul.

9. Pielea este cel mai mare organ al corpului, cântărind între 4 şi 6 kg.

10. După cum probabil ştiţi, melanina este cea care dă culoarea pielii. Melanina este depozitată în celule numite melanocite. Am fi tentaţi să credem că la oamenii cu pielea neagră există mai multe melanocite, însă nu este aşa. Densitatea acestor celule este aceeaşi indiferent de rasă. Ceea ce diferă este mărimea acestor celule. La rasa neagră, melanocitele sunt mai mari şi implicit, au mai multă melanină.

Corpul uman. 10 aspecte puţin ştiute (11)