AstrofizicaCu siguranță ați auzit până acum de astrofizică. Dar v-ați întrebat ce este astrofizica, cu ce se ocupă ea? Ei bine, astrofizica este acea parte a astronomiei care se ocupă cu studiul fizicii Universului. Pentru mai multe detalii, citiţi continuarea acestui articol.

Astrofizicienii studiază proprietățile fizice și compoziția chimică a obiectelor cerești (galaxii, roiuri de galaxii etc.), dar și cum interacționează aceste corpuri cerești unele cu altele. După cum sugerează și numele disciplinei, astrofizica implică vaste cunoștințe despre fizică. În cercetarea lor, astrofizicienii vor folosi multe cunoștințe din alte ramuri ale fizicii, precum mecanica, termodinamica sau fizica particulelor.

ce este astrofizica si cu ce se ocupa ea

Imagine a unei galaxii, obiect ceresc studiat de astrofizică

Astrofizica poate fi împărțită în două ramuri, astrofizica teoretică și astrofizica observațională. În următoarele paragrafe vom prezenta pe scurt fiecare din cele două ramuri.

Astrofizica observațională cercetează anumite fenomene care se petrec în spațiul cosmic, folosind instrumente specifice. Marea majoritate a observațiilor se fac în spectrul electromagnetic (acesta include atât lumina vizibilă, cât și alte tipuri de unde electromagnetice precum razele X, razele gama sau microundele). Astfel, radioastronomia studiază undele radio, de obicei emise de obiecte precum praful interstelar (materia existentă în spațiile dintre stele, planete etc.), pulsarii sau radiaţia cosmică de fond. În domeniul radiaţiei infraroşii sunt observate, cu telescoape similare celor optice, obiectele mai reci decât stelele, adică, în general, planetele. O altă componentă importantă este reprezentată de observațiile vizuale. În acest caz este studiată lumina vizibilă emisă de corpurile cerești, cu instrumente precum telescoapele optice. Desigur, atmosfera planetei noastre afectează observațiile, așa că unele telescoape sunt trimise în spațiu pentru a colecta informaţii. Poate cel mai faimos telescop spațial este telescopul spațial Hubble. Merită amintite şi observaţiile efectuate în domeniul ultraviolet, al razelor X, dar şi al razelor gama, cu ajutorul cărora sunt studiate, de pildă, găurile negre sau pulsarii binari.

ce este astrofizica si cu ce se ocupa ea

Imagine a Telescopului Spatial Hubble, telescop aflat deasupra atmosferei Pământului

Astrofizica teoretică se ocupă cu crearea modelelor teoretice, modele ce pot explica fenomenele cercetate în cadrul astrofizicii observaționale. Printre domeniile studiate de astrofizica teoretică se numără evoluția stelelor, formarea galaxiilor, dar și un domeniu mai puțin cunoscut și anume fizica astroparticulelor. Acest domeniu se ocupă cu studiul particulelor de origine cosmică.

Printre cei mai faimoşi astrofizicieni se numără Sir Arthur Eddington, cel care, observând o eclipsă, a dovedit că teoria relativității generalizate formulată de Einstein este corectă. Un alt astrofizician faimos este Edwin Hubble, cel care a descoperit că Universul este în expansiune.