În cursurile mele de scriere și retorică, studenții au multe opinii despre cât de „inteligentă” este IA: cât de bine poate evalua, analiza, interpreta și comunica informații.

Dar când întreb dacă inteligența artificială poate „gândi”, văd adesea o mare de fețe nedumerite. Ce înseamnă „a gândi” și în ce măsură este același lucru cu „inteligența”?

Am putea trata cele două concepte ca fiind mai mult sau mai puțin sinonime, dar filozofii au subliniat diferențele de nuanță de-a lungul mileniilor. 

Filosofii greci nu cunoșteau tehnologia secolului XXI, dar ideile lor despre intelect și gândire ne pot ajuta să înțelegem ce este în joc astăzi în cazul IA.

Linia de separare

Deși cuvintele englezești „intellect” (intelect) și „thinking” (gândire) nu au corespondente directe în greaca veche, analiza textelor antice oferă comparații utile.

În „Republica”, de exemplu, Platon folosește analogia unei „linii de separare” care delimitează formele superioare de înțelegere de cele inferioare.

Platon, care a predat în secolul al IV-lea î.e.n., susținea că fiecare persoană are o capacitate intuitivă de a recunoaște adevărul. El a numit aceasta cea mai înaltă formă de înțelegere: „noesis”. 

Noesis permite o percepție dincolo de rațiune, credință sau percepția senzorială. Este o formă de „a ști” ceva, dar, în viziunea lui Platon, este și o proprietate a sufletului.

Un nivel mai jos, dar încă deasupra „liniei de separare”, se află „dianoia” – rațiunea, care se bazează pe argumentare

Sub linie, formele inferioare de înțelegere sunt „pistis” – credința – și „eikasia” – imaginația.

Pistis este credința influențată de experiență și percepția senzorială: un tip de informație pe care cineva o poate examina critic și rațional. 

Eikasia, în schimb, este definită de Platon ca opinie nefondată, bazată pe percepții false.

În ierarhia capacităților mentale a lui Platon, înțelegerea directă, intuitivă se află în vârf, iar percepția fizică de moment, la bază

Vârful ierarhiei duce către cunoaștere adevărată și absolută, în timp ce baza favorizează impresii și credințe false. 

Însă intuiția, potrivit lui Platon, face parte din suflet și este întrupată în forma umană. Perceperea realității transcende corpul, dar are totuși nevoie de el.

Așadar, deși Platon nu face o distincție clară între „inteligență” și „gândire”, se poate susține că distincțiile sale ne ajută să reflectăm asupra IA. 

Fără să fie întrupată, IA poate că nu „gândește” și nu „înțelege” așa cum o fac oamenii. Eikasia – forma cea mai joasă de înțelegere, bazată pe percepții false – seamănă cu „halucinațiile” frecvente ale IA, când inventează informații care par plauzibile, dar sunt de fapt greșite.

Gândirea întrupată

Aristotel, discipolul lui Platon, aduce mai multă lumină asupra inteligenței și gândirii.

În „Despre suflet”, Aristotel distinge între intelectul „activ” și cel „pasiv”. 

Intelectul activ, pe care îl numește „nous”, este imaterial. El dă sens experienței, dar transcende percepția corporală. 

Intelectul pasiv este corporal, receptând impresii senzoriale fără a le trece prin rațiune.

Am putea spune că aceste procese active și pasive, puse împreună, alcătuiesc „gândirea”. Astăzi, termenul „inteligență” are o conotație logică pe care calculele IA o pot, teoretic, imita.

Aristotel, însă, ca Platon, sugerează că a „gândi” presupune o formă întrupată și depășește rațiunea pură.

Opiniile lui Aristotel despre retorică arată și ele că deliberarea și judecata cer un corp, trăiri și experiență. 

Am putea crede că retorica înseamnă doar persuasiune, dar ea este mai degrabă despre observație: observarea și evaluarea modului în care dovezile, emoțiile și caracterul influențează gândirea și deciziile oamenilor. Faptele contează, dar emoțiile și persoanele ne „mișcă”, și e discutabil dacă IA folosește retorica în acest mod.

În sfârșit, conceptul aristotelic de „phronesis” (înțelepciune practică) oferă o altă perspectivă asupra capacității IA de a gândi. În „Etica nicomahică”, el definește phronesis drept „înțelepciune practică” sau „prudență”. Phronesis presupune experiență de viață care determină nu doar gândirea corectă, ci și modul în care acea gândire se aplică în scopuri bune, adică acțiuni virtuoase. 

IA poate analiza seturi mari de date pentru a trage concluzii, dar phronesis merge dincolo de informație și implică înțelepciune și discernământ moral.

Roboți care „gândesc”?

Astăzi, IA capătă multe forme fizice, de la vehicule autonome și roboți umanoizi până la roboți folosiți în medicină sau drone. Dacă inteligența necesită întrupare, așa cum credeau Platon și Aristotel, pare că IA se apropie mai mult ca niciodată de gândirea umană.

Este adevărat că IA are multiple forme, dar acestea nu sunt cu adevărat „trupuri”; ele rulează pe bază de cod, algoritmi și seturi de date. Înțelegerea intuitivă, emoțiile, integritatea și înțelepciunea practică par să necesite o formă întrupată, perisabilă, mișcată de experiență.

Poate ar trebui să întrebăm chiar IA. Și așa am și făcut. Când am întrebat ChatGPT „Poți să gândești?”, răspunsul a fost: „Pot să procesez informații, să analizez tipare și să genereze răspunsuri pe baza datelor. Așa că, într-un fel, poate părea că gândesc. Dar nu gândesc ca un om. Nu am conștiință, emoții, intenții sau conștiență. Tot ce fac se bazează pe tipare învățate din cantități uriașe de text și pe un set de reguli și probabilități. Pot să simulez anumite aspecte ale gândirii, dar nu gândesc și nu înțeleg cu adevărat în sensul uman”.

Acest răspuns este în acord cu viziunea lui Platon și a lui Aristotel. Cel puțin pentru moment.

Traducere după Can AI think? de Ryan Leack, profesor la USC Dornsife College of Letters, Arts and Sciences.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    · 2 months ago
    Doua lucruri as sublinia si eu:
    - la limita, trebuie sa fie adevarata afirmatia ca "doar un om poate gandi (omeneste)", pur si simplu din ratiuni obiectiv-biologice, pentru ca cele doua de comparat sunt output-urile unor masini construite diferit.
    - pe de alta parte, s-ar putea ca un IA sa fie proiectat a priori sa copieze toate aspectele gandirii umane si sa si reuseasca in proportie atat de mare incat sa nu poti deosebi defel cele doua rezultate. Ce vor spune atunci filosofii ??
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @InCert
      Cred că una e „să copiezi toate aspectele gândirii umane”, alta e „să arate la fel produsele”.
      Ce avem în cazul inteligenței artificiale generative este un aranjament probabil de cuvinte, simulând textele scrise de om, nu gândirea omului. 
      E o diferență fundamentală.
      Gândirea este în bună parte inconștientă: nu știu cum voi termina acest text, de exemplu, deși am o idee vagă, pentru am mai gândit asupra acestui subiect, dar mereu apar gânduri noi, în moduri ascunse, necunoscute mie. 
      Gândirea implică sentimente, amintiri șamd; capacitatea de gândire este în continuă antrenare și modificare; acest dinamism e complet diferit de antrenarea unui soft (mai mult text).
      Faptul că softul de IA nu gândește, ci aranjează text, separă definitiv lucrurile: softul, cel puțin în prezent, nu simulează gândirea umană, ci doar produce text care seamănă cu cel produs de om.

      Nu avem o tehnologie care să simuleze gândirea umană deocamdată și nu cred că în timpul vieții noastre vom avea - oricare ar fi vârsta noastră :)
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @Iosif A. Desigur, cred ca toata lumea e de acord ca actualele softuri IA nu gandesc propriu-zis, ci furnizeaza niste raspunsuri generate de algoritmi, in spatele carora sta Matematica (nb: in fapt raspund la intrebari - ceea ar fi doar o mica parte a gandirii umane).  Dar oare, faptul ca reusesc sa produca rezultate atat de asemanatoare gandirii umane, nu este un semn ca insasi gandirea umana este bazata pe algoritmi si deci matematica - ca toate lucrurile de pe lume asta ? Si aici vreau sa marturisesc: sunt adeptul ideii ca intregul Univers ar putea fi descris in cele din urma de o formula matematica de tip cuantic.
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @InCert
      Deocamdată suntem în faza în care nu știm mare lucru despre cum funcționează gândirea umană. 
      Personal sunt sceptic că vom ajunge vreodată să aflăm. 
      Suntem nevoiți să „privim” mintea din interior, adică mintea se sondează pe sine însăși, dar nenorocirea este că mintea are baze inconștiente, iar inconștientul nu poate fi sondat nici din exterior, nici din interior. Unul dintre motivele pentru care cred că viitorul sună... rău.

      Matematica, din câte-mi dau seama, nu descrie natura, ci ne permite să măsurăm lucruri. 
      Fizica cuantică este deocamdată cea mai departe de a descrie lumea, raportat la ce înțelegem noi prin asta (adică să explice pe înțelesul nostru ce se întâmplă în cadrul fenomenelor observate, cum ar fi mișcarea unui corp din punctul A în punctul B). 
      Fizica cuantică nu reușește, la 100 de ani de la consolidare, să furnizeze o metaforă consistentă cu privire la ce ne spune despre lume - e un pic de justificare aici.
  • This commment is unpublished.
    · 2 months ago
    Eu cred că gândirea este comparația a doi itemi asemănători, rezultatul fiind un item ce conține asemănările dintre cei doi și itemi ce conțin diferențele dintre cei doi.

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.