Parametrii principali sunt definiţi de caracteristicile constructive şi de calităţile tehnice de exploatare ale automobilului. Aceştia au importanţa lor bine stabilită în evaluarea automobilului şi mai ales în evaluare comparativă atunci când, de pildă, doriţi să achiziționați o nouă maşină.

 

 

 

PARAMETRII CONSTRUCTIVI


:: Lungimea automobilului - reprezintă distanţa dintre punctele extreme din faţa şi din spatele automobilului.

:: Lăţimea automobilului - reprezintă distanţa dintre punctele laterale ale automobilului.

:: Înălţimea automobilului - reprezintă distanța dintre partea de jos a maşini (în fapt, a roţilor, care realizează contactul cu solul) şi partea de sus.

:: Consolele - reprezintă distanţele dintre punctul extrem din faţa automobilului şi centrul roţii din faţă, respectiv dintre punctul extrem din spatele automobilului şi centrul roţii din spate.

:: Ampatamentul - reprezintă distanţa dintre axurile roţilor din faţă şi din spate ale automobilului.

:: Ecartamentul - reprezintă distanţa dintre roţile aceleiaşi punţi ale automobilului.

:: Garda la sol - reprezintă distanţa dintre partea cea mai de jos a caroseriei maşinii şi sol.

:: Unghiul de atac - reprezintă unghiul format dintre sol şi linia care uneşte partea de jos a roţilor din faţă (care are contact cu solul) şi partea de jos a botului maşinii.

:: Unghiul de degajare - reprezintă opusul unghiului de atac, fiind format din linia solului şi linia car uneşte partea de jos a roţilor din spate ale maşinii şi partea de jos a spatelui maşinii.

:: Masa proprie - masa automobilului, fără pasageri şi încărcătură.

:: Masa (sarcina) utilă - masa încărcăturii pentru care a fost construit automobilul.


CALITĂŢILE TEHNICE


:: Dinamicitatea - este determinată de performanțele de tracţiune şi cele de frânare ale automobilului.

:: Maniabilitatea - este determinată de capacitatea de a se deplasa în direcţia stabilită prin manevre de către conducătorul auto.

:: Stabilitatea - este determinată de capacitatea autoturismului de a nu se răsturna şi a nu derapa, în anumite condiţii de deplasare.

:: Confortabilitatea - capacitatea autovehiculului de a se deplasa cu viteze mari pe drumuri proaste, cu şocuri / oscilaţii rezonabile pentru pasageri.

:: Economicitatea - consumul de carburant al autovehiculului.

:: Durabilitatea - capacitatea automobilului de a funcţiona fără defecţiuni, în limita uzurilor admise, fiind determinată de solicitările componentelor maşinii, calitatea materialelor componentelor şi de modul de întreţinere şi exploatare.

:: Fiabilitatea - capacitatea automobilului de a funcţiona fără defecţiuni pe o perioadă impusă şi în anumite condiţii de exploatare.

:: Mentenabilitatea - uşurinţa realizării reparaţiilor şi a întreţinerilor tehnice.

Citiţi toate articolele din această serie dedicată cunoașterii automobilului în secţiunea dedicată.

Cum funcţionează un automobil (1) - structură şi părţi componente 
Cum funcţionează un automobil (2) - transmisia automobilului  
Cum funcţionează un automobil (3) - principalii parametri ai automobilului  
Cum funcţionează un automobil (4) - motorul diesel 
Cum funcţionează un automobil (5) - mecanismul motor (bielă-manivelă) 
Cum funcţionează un automobil (6) - motorul diesel vs motorul pe benzină (cu aprindere prin scânteie) 
Cum funcţionează automobilul (7) - instalaţia de răcire a motorului 
Cum funcţionează automobilul (8) - instalaţia de ungere  
Cum este calculat consumul instantaneu al automobilului?


Pentru redactarea articolului a fost consultată şi cartea Automobile, de Gh. Frăţilă, Mariana Frăţilă şi St. Samoilă.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.