Talent precoceO veste bună pentru părinţii insistenţi. Dacă doriţi un copil care să exceleze în muzică, aveţi acum o mai bună justificare pentru a începe lecţiile cât mai devreme. În sprijinul acestei afirmaţii vin noi dovezi obţinute prin scanarea creierelor a 36 de muzicieni talentaţi.

 

 

 

Din cei 36 de muzicieni, jumătate au început lecţiile înainte de 7 ani, iar cealaltă jumătate după vârsta de 7 ani, dar au avut parte cu toţii de o cantitate similară de instruire şi practică.

Scanările RMN au dezvăluit că materia albă din corpul calos – acea regiune a creierului care leagă cele două emisfere - are o conectivitate mult mai extinsă la cei care încep să studieze devreme. Conexiunile cerebrale ale celor care au început să studieze mai târziu nu au diferit cu mult de cele ale participanţilor la test care nu erau muzicieni, cei din grupul de control. Acest lucru are sens, deoarece corpul calos ajută la îndeplinirea sarcinilor de viteză şi sincronizare care implică folosirea ambelor mâini, cum ar fi cea de a cânta la un instrument muzical.



"Cred că acum am obţinut o dovadă clară pentru ceea ce muzicienii şi profesorii au bănuit demult, şi anume că instruirea timpurie poate produce efecte de lungă durată asupra performanţei şi a creierului,” a declarat Christopher Steele, de la Institutul Max Planck pentru Ştiinţe Cognitive şi ale creierului din Leipzig, Germania şi membru al echipei de cercetare care este condusă de Virginia Penhune de la Universitatea Concordia din Montreal, Canada.

Punctul succesului

Steele spune că muzicienii care au fost instruiţi mai de mici ar putea să aibă un avantaj pentru că instruirea lor coincide cu o perioadă cheie din dezvoltarea creierului. La vârsta de 7 sau 8 ani corpul calos este mai receptiv decât oricând la alterările de conectivitate necesare pentru deprinderea unui instrument muzical.

Cu toate acestea, el subliniază că aceste adaptări de conectivitate cerebrală nu garantează geniul muzical. ”Ceea ce demonstrăm noi este că cei care încep să studieze precoce au anumite competenţe specifice şi manifestă diferenţe corespunzătoare la nivelul creierului, dar aceasta nu înseamnă neapărat că sunt muzicieni mai buni”, este de părere Steele. ”Performanţa muzicală îmbină priceperea, dar şi comunicarea, entuziasmul, stilul şi multe alte lucruri care nu se pot cuantifica. Aşadar, deşi începutul de timpuriu vă ajută să vă exprimaţi potenţiala genialitate, această nu înseamnă neapărat că sunteţi genii.”

Dar nici muzicienii care au început să studieze mai târziu nu trebuie să dispere. ”Pur şi simplu nu trebuie să se lase bătuţi. Niciodată nu este prea târziu să înveţi pentru a-ţi desăvârşi aptitudinile”, este de părere Steele.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului why-musical-genius-comes-easier-to-early-starters, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Daniela Albu

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.