PsoriazisOamenii de ştiinţă de la Washington University School of Medicine din St Louis au identificat prima genă corelată direct cu cea mai des întâlnită formă de psoriazis. Mutaţii ale genei CARD14 pot conduce la apariţia psoriazisului în plăci (numit şi psoriazis vulgar).

Mutaţii rare ale genei CARD14, atunci când este activată de un factor de mediu care acţionează ca trigger, pot conduce la apariţia psoriazisului în plăci (psoriazisul vulgar), care reprezintă 80% din toate cazurile de psoriazis.

Oamenii de ştiinţă conduşi de Washington University School of Medicine din St. Louis au identificat prima genă direct corelată cu cea mai comună formă de psoriazis, o afecţiune cutanată cronică.

Studiul arată că mutaţii rare ale genei CARD14, atunci când este activată de un factor de mediu declanşator poate determina apariţia psoriazisului în plăci. Acest tip de psoriazis reprezintă 80% din toate cazurile şi se caracterizează prin pete roşii uscate, proeminente, acoperite de scuame argintii, care pot fi însoţite de prurit (mâncărime) şi durere.

Achiziţia acestor date indică faptul că, de asemenea, mutaţii rare la nivelul genei CARD14 pot fi implicate în formele pustuloase de psoriazis şi într-o formă de artrită psoriazică invalidantă. Descoperirea poate duce la realizarea unor terapii mai eficiente, orientate pentru tratamentul psoriazisul în plăci şi a altor forme de boală.

"Am încercat să descoperim timp de aproape două decenii o singură genă corelată cu psoriazisul în plăci", relatează autorul principal al ambelor lucrări, Dr. Anne Bowcock, profesoară de genetică. "Individual, mutaţiile rare pe care le-am descoperit conferă probabil un risc ridicat de boală şi credem că va fi important în căutarea unor noi tratamente mai eficiente."

Deşi mult timp s-a crezut că psoriazisul este cauza unui sistem imunitar hiperactiv, pista genetică descoperită de către cercetători indică faptul că imperfecţiunile cutanate  ar fi principalele vinovate de această afecţiune  şi că celulele imune joacă un rol secundar.

Acum, cercetătorii doresc să afle cât de des întâlnită este calea modificată în diferite tipuri de psoriazis şi la pacienţii cu artrită psoriazică. Activitatea lor sugerează faptul că cel puţin la unii pacienţi cu diferite forme de psoriazis, această cale este aceeaşi.

Un procent estimat de 7.5 milioane de americani suferă de psoriazis şi aproximativ 30% dintre ei dezvoltă artrită psoriazică. Ca şi alte boli cunoscute, psoriazisul apare la mai mulţi membrii ai familiei şi se credea despre acesta că ar avea o componentă genetică, dar a fost dificil să stabilim genele implicate. Acest lucru se datorează faptului că variaţiile cunoscute ale genelor care ar putea contribui foarte puţin la riscul genetic per ansamblu al bolii şi mutaţiile care cresc în mod substanţial riscul unei persoane sunt atât de rare încât au fost imposibil de descoperit.

Cu ajutorul sprijinului neîntârziat  al National Psoriasis Foundation, Bowcock a iniţiat studiul împreună cu co-autorul Alan Menter, Doctor în Medicină  la Psoriasis Research Institute în cadrul Baylor College of Medicine.

Folosind tehnologia de ultimă oră pentru a secvenţia toate genele unui pacient, Bowcock şi colegii săi au descoperit o mutaţie rară CARD14 într-o familie numeroasă care provine din nordul Europei, în rândul căreia a fost răspândit psoriazisul în plăci. Ei au constatat, de asemenea, prezenţa unei mutaţii la o treime din membrii familiei care au dezvoltat artrită psoriazică, sugerând ca aceeaşi mutaţie rară poate juca un rol în ambele afecţiuni.

Oamenii de ştiinţă au identificat, de asemenea, o altă mutaţie rară CARD14 într-o familie numeroasă  din Taiwan, în rândul căreia au existat un număr mare de cazuri de psoriazis în plăci.

Dar mutaţii ale genei nu apar doar în rândul  familiilor cu o predispoziţie genetică. Cercetătorii, inclusiv primul autor al lucrării, Catherine Jordan, un student DM/ doctorand la Universitatea Washington, a constatat, de asemenea, prezenţa unei mutaţii CARD14 la o fetiţă în vârstă  de 3 ani cu un caz sever de psoriazis pustulos, o formă rară de psoriazis. Nici unul dintre părinţii fetei nu au avut mutaţii la nivelul CARD14, indicând faptul că această mutaţie rară nu a fost moştenită, ci a apărut spontan.

Psoriazisul se dezvoltă de obicei în urma acţiunii unor factori de mediu care acţionează ca triggeri, aceştia putând include o infecţie, cum ar fi amigdalita streptococică sau prezenţa unor leziuni la nivelul pielii, inclusiv o tăietură sau o muşcătură de insectă. Anumite medicamente, fumatul şi consumul de alcool, de asemenea, pot acţiona ca factori declanşatori.

Fata tânără din Haiti a făcut psoriazis în copilărie, la fel ca şi alţi membrii ai familiei a cărei origine este în nordul Europei. "Acest lucru este important, deoarece ne indică faptul că numai numai mutaţia genei CARD14 este suficientă pentru a conduce la psoriazis, eventual în urma acţiunii unui factor declanşator care acţionează  precoce, cum ar fi o infecţie", explică Bowcock. "Nu ai nevoie de nimic altceva. Acest lucru subliniază, într-adevăr, importanţa descoperirii unor mutaţii rare întâlnite în boli obişnuite cum ar fi psoriazisul".

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, 15 alte astfel de mutaţii rare ale genei CARD14. În cadrul unui studiu semnificativ statistic, mutaţiile au fost întâlnite la mai mult de 6.000 de pacienţi cu psoriazis, comparativ cu 4.000 care au fost sănătoşi.

Oamenii de ştiinţă au arătat că, la nivelul celulelor cutanate specializate numite keratinocite, mutaţii ale genei CARD14 cresc activitatea NF-kappaB, o proteină care  transformă genele. Această proteină creşte producţia anumitor molecule de semnalizare, care atrag celulele inflamatorii la nivelul pielii, declanşând un ciclu vicios inflamator extrem de evident în psoriazis.

Psoriazisul afectează ciclul de viaţă al celulelor cutanate determinându-le să se maturizeze rapid, în doar câteva zile şi să se acumuleze pentru a forma plăci cutanate groase, scuamoase. Interesant este faptul că la pacienţii cu psoriazis care prezintă mutaţii ale genei  CARD14, cercetătorii au relevat că activitatea genei a fost crescută la nivelul straturilor superioare ale pielii, fapt care poate explica prezenţa scuamelor caracteristice afecţiunii.

"Actualmente, avem o imagine mai clară a ceea ce se întâmplă în psoriazis", spune Bowcock. "Şi cu toate tipurile de obiective terapeutice noi care stau în calea CARD14, domeniul rămâne încă să fie explorat."

Traducere după gene-linked-common-psoriasis, cu acordul editorului.
Traducerea: Ecaterina Pavel.