PorumbUn studiu controversat publicat recent în Franţa menţiona că a stabilit o legătură între porumbul modificat genetic şi cancer la şoarecii de laborator. "Este „un eveniment ştiinţific nul”, au spus într-un comunicat şase academii ştiinţifice franceze.

„Acest studiu nu face posibilă tragerea unor concluzii credibile” au spus ei, adăugând răspicat că subiectul a alimentat „răspândirea temerilor în rândul publicului”.

Declaraţia comună – un eveniment extrem de rar în ştiinţa franceză – a fost semnată de academiile naţionale ale agriculturii, farmaciei, științelor, tehnologiei şi studiilor veterinare. Ea a fost declanşată de cercetările publicate în septembrie, care spuneau că şoarecii hrăniţi cu aşa-numitul porumb NJ603 şi/sau doze de erbicid Roundup, dezvoltau tumori.

Studiul, condus de Gilles-Eric Seralini de la Universitatea din Caen a declanşat mare agitaţie în Europa, unde culturile modificate genetic reprezintă o problemă foarte sensibilă. Criticii l-au acuzat pe Seralini de manipularea media pentru a spori impactul descoperirilor sale, numindu-i experimentele de calitate îndoielnică ori pline de scăpări şi subiectivism.

Două anchete oficiale urgente asupra studiului, ordonate de către guvern, vor fi date publicităţii în curând.

Declaraţia academiilor spune următoarele:
„Date fiind numeroasele neajunsuri în metodele şi interpretările studiului, datele prezentate în acest articol nu pot pune la îndoială studiile anterioare care au concluzionat că porumbul NK603 nu este nociv din punct de vedere al sănătăţii, aşa cum sunt, în general, plantele modificate genetic autorizate pentru consumul oamenilor şi animalelor.”

În termeni  critici, declaraţia respinge rezultatele studiului ca fiind „eveniment ştiinţific nul.”

„Sporirea reputaţiei unui om de ştiinţă sau a unei echipe este un comportament greşit atunci când ajută la răspândirea fricii în rândul publicului care nu este bazată pe vreun fel de concluzie solidă”, au comunicat academiile.

NK603 este un soi de porumb produs de gigantul american ce derulează afaceri în domeniul agriculturii, Mosnsanto.

Porumb modificat genetic

Ştiuleţi de porumb modificaţi genetic văzuţi într-un lan, la vest de Cairo, 2008. Un studiu controversat care a făcut o legătură între porumbul modificat genetic şi cancerul la şoareci de laborator a fost catalogat de către şase academii franceze ca „un eveniment ştiinţific nul.”

Planta a fost proiectată pentru a fi rezistentă la erbicidul produs de Monsanto, Roundup. Aceasta permite fermierilor să trateze câmpurile cu ierbicid într-o singură repriză, astfel realizând economii substanţiale.

Studiul care stabileşte legătura între acest soi de porumb şi apariţia tumorilor la şoarecii de laborator a fost publicat în 19 septembrie într-o revistă specializată cu sistem de recenzare peer review, numită Food and Chemical Toxicology.

Seralini este un binecunoscut oponent al recoltelor modificate genetic (mg) , iar cercetările lui au fost finanţate în parte de o alianţă compusă din susţinători anti-mg şi lanţuri de magazine care au investit puternic în alimente organice. Dar finanţarea pentru o cercetare ştiinţifică de către un grup partizan sau cu interese comerciale  este  un fapt deloc neobişnuit.

Pentru a evita orice fel de subiectivism, rezultatele ar trebui să fie analizate de oameni de ştiinţă independenți – recenzii ale specialiştilor – înainte de a fi publicate. Academiile menţionate au spus, însă, că în acest caz particular recenziile specialiştilor au eşuat.

Ce pretinde Seralini că a constatat pe perioada studiului?

Studiul a pretins a fi primul care a analizat şoarecii şi culturile modificate genetic de-a lungul duratei normale de viaţă a rozătoarelor de doi ani, spre deosebire de standardul de 90 de zile. Două sute de masculi şi femele şoareci au fost împărţiţi în 10 grupuri de câte 10 animale.

Un grup a fost grupul de „control”, căruia i s-a dat hrană obişnuită de şoareci care conţinea 33 de procente de porumb nemodificat genetic şi apă.

Trei grupuri au primit hrană obişnuită de şoareci şi apă cu doze crescute de Roundup, reflectând concentraţii variate de erbicid în lanţul trofic.

Celelalte şase le-au fost date hrană de şoareci ce conţinea 11, 22 sau 33 de procente de porumb Nk603, tratat sau nu cu Roundup pe timpul creşterii acestuia.

Cercetătorii au comunicat că au descoperit că NK603 şi Roundup au avut efecte negative similare asupra sănătăţii şoarecilor, fie că erau consumate împreună sau individual.

„Pentru prima dată, un organism modificat genetic şi un erbicid au fost evaluate pentru impactul lor pe termenul lung asupra sănătăţii şi mult mai temeinic decât o fac guvernele sau industria”, a comunicat Seralini către AFP (Agence France-Presse) pe 19 septembrie. „Rezultatele sunt alarmante.”

Cele şase academii au spus, însă, că „analizele statistice convenţionale... nu au dezvăluit nici o diferenţă semnificativă între grupurile de cobai... contrar declaraţiei publice a autorilor articolului.”

Organele de supraveghere oficiale din Germania, Australia şi Noua Zeelandă, precum şi European Food Safety Authority (EFSA) au tratat cu neîncredere concluziile cercetării.

Seralini a refuzat să comenteze declaraţia academiilor.

Elsevier a adăugat că revista va publica în scurt timp critici pe care alţi oameni de ştiinţă le-au făcut în legătură cu studiul, precum şi un răspuns a lui Seralini.

„Dacă o să ajungem la concluzia că trebuie făcute schimbări în procesul de recenzie, acest lucru va fi comunicat în mod transparent către cititorii revistei”, mai menţionează Elsevier.

Traducere după  10-linking-gm-corn-cancer-non-event de Răzvan Gavrilă, cu acordul editorului