Pasare de oras langa un chistocNu doar oamenii au o slăbiciune pentru ţigări. Păsările din mediul urban îşi căptuşesc adesea cuiburile cu chiştoace, pentru a le proteja. Spre deosebire de impactul asupra oamenilor, în cazul păsărilor ţigările par să aibă un efect benefic: reduc numărul de paraziţi din cuiburi.

Sprayurile bazate pe nicotină sunt deja folosite pe unele culturi pentru a respinge insectele. Pentru a vedea dacă mucurile de ţigară ar putea avea un efect similar în cuiburile păsărilor din zonele urbane, Constantino Garcia Macías de la National Autonomous University of Mexic din Mexico City şi colegii săi au ademenit paraziţii în aceste cuiburi.

Specialiştii au amplasat capcane de căldură în 27 de cuiburi de cinteză şi 28 de cuiburi de vrabie, specii întâlnite în mod obişnuit în oraşe. Capcanele au utilizat rezistori de căldură poziţionaţi de ambele părţi ale cuiburilor pentru a genera căldură şi pentru a atrage în acest fel paraziţii care rămâneau lipiţi de banda adezivă ataşată rezistorului. Capcanele au fost dotate, de asemenea, cu fibre de celuloză (filtre) provenite fie de la ţigări fumate, fie de la unele nefumate. De asemenea, cum am menţionat anterior, au fost amplasate şi benzi adezive menite să prindă eventualele artropode atrase.

Odată ce puii părăseau cuiburile acestea erau colectate pentru a se efectua analize. Echipa de cercetători a măsurat nivelul de acetat de celuloză (un component al chiştoacelor) şi a constatat că în cuiburile în care fuseseră amplasate mai multe fibre de celuloză se aflau mai puţini paraziţi (acolo unde concentraţia de substanţă era mai mare).

Cuibul cu nicotină

Mai mult, dispozitivele dotate cu chiştoace provenite de la ţigări fumate aveau cu 60%  mai puţini paraziţi ataşaţi comparativ cu dispozitivele dotate cu chiştoace provenite de la ţigări nefumate. Aceste constatări sugerează că într-adevăr prezenţa nicotinei şi a altor substanţe chimice aflate în compoziţia ţigărilor combat paraziţii, deoarece aceste substanţe sunt eliberate doar atunci când ţigările sunt fumate.

Oare acest lucru înseamnă că păsările îşi căptuşesc cuiburile cu mucuri de ţigară pentru a respinge paraziţii? Nu neapărat, relatează Macías Garcia. "Este posibil ca păsările să utilizeze celuloza provenită din ţigările fumate pentru proprietăţile sale termice, folosind-o ca un substitut pentru alte materiale cum ar fi penele, puful sau blana", afirmă el.

"O mare parte din cercetările care s-au axat pe mediul urban s-au concentrat asupra efectelor negative ale activităţilor umane asupra păsărilor şi a altor animale", afirmă Paige Warren de la Universitatea din Massachusetts, Amherst, care nu a fost implicată în studiu. "Dar există, de asemenea, multe resurse pe care oamenii le oferă animalelor din regiunile urbane."

În continuare, echipa îşi propune să determine dacă, puse în situaţia de a alege între mucuri de ţigări şi ţigări nefumate, păsările le-ar prefera pe cele dintâi. Păsările pot distinge între două variante cu ajutorul mirosului, iar în cazul în care acestea preferă să îşi întărească cuiburile cu mucuri de ţigară, acest lucru ar sugera că păsările sunt conştiente de capacitatea acestor mucuri de a alunga paraziţii. Cercetătorii şi-au propus, de asemenea, să investigheze dacă substanţele chimice din mucurile de ţigări ar putea afecta în mod negativ păsările.

Dave Shutler, un biolog de la Universitatea Acadia din Wolfville, Nova Scotia, Canada a descris studiul ca fiind "foarte interesant", dar afirmă că rezultatele sale sunt doar vag sugestive.

În ceea ce priveşte marca de ţigări preferată de păsări, cuiburile conţineau mai multe mucuri de ţigări Marlboro Red decât orice altă marcă. Montserrat Suárez Rodriguez, care a fost  coautor al studiului, afirmă că nu se ştie dacă rezultatul se datorează unei preferinţe a păsărilor pentru această marcă de ţigări ori mai degrabă este vorba de o preferinţă a studenţilor.

Studiul din Biology Letters, aici.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Cigarette butts help urban birds ward off mites, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Ecaterina Pavel