Reparare ADNÎntr-un nou studiu, oamenii de ştiinţă de la University at Buffalo descriu rolul pe care îl joacă o proteină numită FTIIB în a ajuta celulele să-şi repare leziunile din ADN, o funcţie foarte importantă în prevenirea apariţiei tumorilor. Detalii, în continuare.

Rezultatele cercetării au fost publicate online la data de 30 octombrie în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) Early Edition.

FTIIB, prescurtare pentru "factor de transcripţie II B" este o proteină care se leagă de ADN-ul din celule pentru a iniţia procesul de transcriere, factor de o importanţă capitală pentru formarea de noi proeine.

Cercetătorii au descoperit că, atunci când ADN-ul este lezat, FTIIB este modificat astfel încât să oprească transcripţia generală, lăsând celula să se repare. În timpul acestei opriri, celulele pot prioritiza funcţiile importante efectuate de o proteină care previne tumorile numită p53, spune autoarea Jayasha Shandilya, o cercetătoare la studii postdoctorale la Departamentul de Ştiinţe Biologice al UB.

"P53 este o proteină foarte importantă pentru oameni şi alte organisme pluricelulare", a spus Shandilya. "Se mai numeşte şi ‘gardianul genomului’ deoarece ajută la menţinerea stabilităţii genomului".

Aproximativ jumătate din cazurile de cancer implică o mutaţie sau deleţie a genei p53, care nu numai că stimulează repararea ADN-ului, ci şi declanşează sinteza proteinelor care opresc celula din diviziune până ce problemele sunt rezolvate, spune aceasta. În cazul în care leziunile sunt ireparabile, p53 iniţiază apoptoza, un proces de moarte celulară programată.

În PNAS, Shandilya şi colegii ei declară că pentru ca transcripţia normală să aibă loc, FTIIB trebuie să treacă printr-un proces numit fosforilare, unde o grupare fosfat este ataşată de proteină.

Însă, atunci când oamenii de ştiinţă au studiat celule tratate cu agenţi dăunători pentru ADN, au observat că FTIIB era defosforilat, prevenind transcripţia generală şi permiţând celulei să îşi concentreze resursele în sprijinirea p53 în a-şi desfăşura funcţia de prevenire a tumorilor. În esenţă, p53 poate ocoli nevoia fosforilării FTIIB pentru a activa transcrierea genelor ţintă, care sunt esenţiale pentru reacţia ADN-ului la leziuni.

Informaţii suplimentare : www.pnas.org/conte... 109. Abstract

Traducere realizată de Diana Anastase după A protein's role in helping cells repair DNA damage, cu acordul Phys.org.