Soarece lenesLenea ar putea să nu fie singurul motiv pentru care unor oameni le este atât de greu să se menţină în formă. Dacă se îndepărtează doar două gene din ADN-ul şoarecilor, voinţa lor de a se antrena dispare complet, iar un proces similar ar putea avea loc şi la oameni.

Cercetătorii de la Universitatea McMaster au realizat un experiment pe un grup sănătos de şoareci, crescuţi special pentru teste. Lăsând grupul de control intact, cercetătorii au îndepărtat două gene din muşchii şoarecilor din grupul experimental. Aceste gene controlează proteina AMP (kinaza activată de proteine) sau AMPK, o enzimă esenţială pentru funcţionarea corectă a organismului în timpul efortului fizic.

Şoarecii au trebuit apoi să alerge cât de mult puteau - de obicei, asta e o sarcină uşoară, şoarecii fiind alergători excelenţi. Dar nu la fel s-a întâmplat şi în acest caz, aşa cum explică Gregory Steinberg:

”În timp ce şoarecii normali puteau să alerge kilometri întregi, aceia fără genele de la nivelul muşchilor puteau doar să parcurgă holul dus-întors. Şoarecii arătau identic cu fraţii sau surorile lor, dar în doar câteva secunde ne puteam da seama care aveau genele şi care nu.”

Care este cauza diferenţei? Răspunsul pare să fie numărul de mitocondrii. Acei şoareci fără genele AMPK prezentau niveluri considerabil mai mici de mitocondrii, ceea ce însemna că aveau probleme cu menţinerea unui nivel ridicat de energie şi cu absorbţia glucozei. Aceasta este prima dată când legătura dintre AMPK şi exerciţiile fizice este demonstrată, iar Steinberg crede că cel puţin unii dintre oamenii care au probleme cu practicarea sportului ar putea de fapt să aibă probleme cu genele lor AMPK. El adaugă:

„Pe măsură ce excludem exerciţiul fizic din viaţa noastră din cauza tehnologiei, condiția fizică a populaţiei se degradează şi asta reduce numărul de mitocondrii din muşchii oamenilor. La rândul lui, acest lucru face ca începerea unui program de exerciţii fizice să fie din ce în ce mai dificilă.”

Acestea fiind spuse, deşi problemele cu genele AMPK ar putea avea un impact serios asupra abilităţii oamenilor de a se păstra în formă, nu este clar ce procent al populaţiei este într-adevăr afectat de aceste probleme. Desigur că acest studiu nu este un motiv pentru a renunţa la încercarea de a te menţine sănătos. Cel puţin asta am de gând să-mi repet mie însumi în timp ce mă forţez să mă întorc la sală.

Articolul reprezintă traducerea articolului Two missing genes could explain why you don’t want to exercise, publicat de io9.com.
Traducere: Ana Cristina Dumitrache