XDFAstronomii care lucrează cu telescopul spaţial Hubble au făcut publică cea mai detaliată imagine a Universului timpuriu ce a fost capturată vreodată. Aceasta poartă denumirea de eXtreme Deep Field (XDF) şi combină fotografii realizate de Hubble în ultimii zece ani.

A fost nevoie de un timp de expunere de 2 milioane de secunde şi conţine peste 5500 dintre cele mai vechi galaxii ale Universului.

Această imagine este cu adevărat surprinzătoare; pentru a-i cita pe astronomii din proiectul Hubble, această remarcabilă imagine ne duce dincolo de frontierele timpului şi spaţiului.

Aproape fiecare obiect vizibil din această fotografie este o galaxie, iar fiecare galaxie este plină ochi de corpuri cereşti. Dintre ele, cele mai îndepărtate galaxii se află la 13 miliarde de ani-lumină distanţă de Pământ. Lumina provenită de la aceste galaxii recepţionată de instrumentele lui Hubble şi-a început călătoria la doar câteva sute de milioane de ani după naşterea Universului.

De pe Pământ, această lumină este foarte extrem de slabă în intensitate. Într-o noapte fără Lună, ieşi afară şi priveşte spre cer. Lasă-ţi ochii câteva minute să se adapteze cu întunericul şi caută pe cer steaua cu cea mai slabă strălucire. Lumina de la acea stea este de mai mult de zece miliarde de ori mai strălucitoare decât lumina provenită de la obiectele din această imagine. Doar faptul că Hubble a putut surprinde această lumină este pur şi simplu extraordinar. [click aici pentru a se vedea XDF la o rezoluţie mai mare]

Comparatie XDF Luna

La fel de impresionant este şi faptul că această imagine cuprinde doar o mică porţiune a cerului nopţii. Luna plină ocupă pe cer o zonă egală cu jumătate din lăţimea unui deget ţinut la lungimea braţului. Iar XDF ocupă numai o fracţiune din acea zonă:

NASA a numit imaginea XDF ”un tunel spre trecutul îndepărtat.“ La o conferinţă de presă, cercetătorul principal de la Hubble Ultra Deep Field, Garth Illingworth, a spus că ”XDF ne permite să explorăm mai departe decât oricând altcândva în trecutul Universului.“

Oricât de impresionantă ar fi această imagine, dar noi nu ne putem abţine să nu ne gândim la imaginile similare care vor apărea în viitor, în speţă cele ce vor fi realizate de către telescopul spaţial James Webb, care va fi lansat în 2018.

Iată ce spune astrofizicianul Michael Shara, curator în cadrul Departamentului de Astrofizică al Muzeului American de Istorie Naturală, care ne-a acordat un interviu anul trecut pe tema JWST: "Telescopul Spaţial James Webb are, din mai multe puncte de vedere, capabilităţi de 100 de ori mai performante decât telescopul spaţial Hubble. Practic vom fi capabili să vedem primele stele şi primele galaxii formându-se după Big Bang. De asemenea, noi vom putea – credem că vom putea – să fotografiem direct planete orbitând alte stele.

Puteţi obţine mai multe informaţii despre Hubble eXtreme Deep Field pe site-ul oficial al telescopului spaţial Hubble, unde puteţi viziona şi câteva videoclipuri fantastice.

Traducere realizată de Andreea Dogaru după this-spectacular-image-is-the-deepest-view-of-the-universe-ever-captured.