Kepler-47Descoperit în august 2012, Kepler-47 este un sistem binar de stele, aflat la o distanţă de 5000  ani-lumină de Pământ, şi  orbitat de două planete. Este primul sistem circumbinar multiplanetar observat. Dar partea interesantă este alta...

Una dintre planetele sistemului se află, spre deosebire de celelalte planete circumbinare descoperite, în zona habitabilă a stelelor. Deci, sunt şanse ca apa şi viaţa să existe?

La fel ca sistemul Kepler-16, şi Kepler-47 a fost descoperit prin metoda de tranzit. Au fost folosite date de la telescopul spaţial Kepler, care măsoară scăderi în strălucirea a mai mult de 150,000 de stele. ”Fiecare planetă trece pe deasupra stelei principale, oferind dovezi clare că planetele sunt reale,“ explică astronomul Jerome Orosz, principalul autor al articolului ce relatează descoperirea, publicat în revista Science. În plus, pentru caracterizarea proprietăţilor stelare au fost folosite observaţii spectroscopice obţinute la Observatorul McDonald, din cadrul Universităţii Texas.

Planeta interioară, Kepler-47b, are un diametru de 3 ori mai mare decât cel al Pământului şi o perioadă orbitală de 49,5 zile. Deşi nu poate fi văzută în mod direct, se crede că aceasta este o lume arzătoare, în care distrugerea metanului din atmosfera sa foarte fierbinte duce la crearea unei ceţi dense care ar putea acoperi planeta.

Planeta exterioară, Kepler-47c, are un diametru de 4,6 ori mai mare decât cel al Pământului şi o perioadă orbitală de 303,2 zile. Deşi se află în zona habitabilă - regiunea dintr-un sistem planetar unde apa în stare lichidă s-ar putea afla pe suprafaţa unei planete, probabil ea este o planetă gazoasă mare, puţin mai masivă decât Neptun, şi neprielnică vieţii. Ar putea avea o atmosferă formată din vapori de apă denşi şi strălucitori. Cu toate acestea, este o descoperire foarte importantă. ”Deşi probabil Kepler-47c  este un gigant gazos, este de remarcat poziţia sa, demonstrând că planetele circumbinare pot exista şi în zonele locuibile“ scriu cercetătorii. Mai mult, chiar dacă Kepler-47c este lipsit de viaţă, posibilii săi sateliţi ar putea susţine viaţa. ”Dacă ar exista sateliţi mari, ar fi foarte interesant de cercetat.“

Cele două planete orbitează o stea de mărimea Soarelui, dar având numai 84% din strălucirea sa, şi companionul acesteia, o stea a cărei dimensiune este o treime din cea a Soarelui şi a cărei strălucire este mai mică de 1% din cea a Soarelui. Aceste două stele orbitează una în jurul celeilalte o dată la 7,45 zile.

Existenţa unui sistem planetar circumbinar complet dezvoltat ce orbitează sistemul binar Kepler-47 nu este un lucru obişnuit, afirmă oamenii de ştiinţă. Conform modelelor teoretice din prezent, aceste planete sunt foarte dificil de format. De aceea, descoperirile îi vor ajuta pe astrofizicieni să înţeleagă mai bine modul de formare al planetelor circumbinare.

en.wikipedia.org/wiki/Kepler-47