Crater urias SiberiaCe legătură este între Rusia şi evenimentele explozive de origine cosmică? Iată răspunsul: în anul 1908 a avut loc explozia Tunguska, în februarie 2013 un meteorit s-a prăbuşit la Celiabinsk, iar acum s-a descoperit un crater enorm având un diametru de 80 de metri în peninsula Yamal, aflată în nordul Siberiei!

Pentru a fi corecţi, despre acest crater nu se crede în prezent că ar fi fost provocat ca urmare a impactului cu un meteorit. Se crede în schimb că el e posibil să fi fost provocat de o erupţie din subteran care a cauzat o eliberare bruscă de gaze care au fost prinse în ceea ce a fost odată un permafrost (n.t. Strat de sol îngheţat permanent). Regiunea Yamal este bogată în petrol şi gaze naturale, iar craterul se află la 30 de km distanţă de cel mai mare zăcământ de gaze. Cu toate acestea, o echipă de cercetători intenţionează să cerceteze misterioasa gaură din pământ.

Crater urias Siberia
Un crater cu un diametru de 80 m a fost descoperit recent în nordul Siberiei

Puteţi urmări mai jos un videoclip obţinut de inginerul Konstantin Nikolaev în timp ce se afla într-un elicopter ce zbura deasupra craterului.

În acest videoclip s-ar părea că pot fi observate jeturi de materie uscată care se prăbuşesc în craterul/gaura din regiunea Yamal. Adâncimea acesteia nu a fost încă stabilită.

Bill Chappell scrie în „Two-way" pentru NPR (n.t. National Public Radio) următoarele:

„Lista posibilelor explicaţii naturale pentru această gaură gigantă include ciocnirea cu un meteorit, o explozie de gaz sau, eventual, o erupţie a gheţii din subteran".

Rocile de culoare închisă din jurul marginii interioare a găurii par să sugereze existenţa unor temperaturi ridicate în timpul formării sale. Dar în loc să reprezinte urmele unui impact violent cu un meteorit din spaţiul cosmic sau urmele lăsate de aterizarea unui OZN, aşa cum unii deja au speculat în legătură cu acest lucru, craterul ar putea fi rezultatul încălzirii globale.

În conformitate cu Siberian Times:

„Anna Kurchatova de la Sub-Arctic Scientific Research Centre crede că craterul a fost provocat de o explozie subterană a unui amestec de apă, sare și gaze naturale, ca rezultat al încălzirii globale. Ea afirmă că gazul s-a acumulat în amestecul de gheaţă şi nisip de sub suprafață şi care la rândul său s-a amestecat cu sare în urmă cu aproximativ 10.000 de ani atunci când întreaga regiune reprezenta fundul unei mări".

Se crede că acest crater s-a format în jurul anului 2012.

Traducere de Cristian-George Podariu după huge-crater-siberia, cu acordul Phys.org.