RoboţiRegula lui Hamilton se referă la condiţiile în care un comportament altruist poate apărea în lumea animală, luându-se în calcul beneficiile şi costurile altruismului din punct de vedere reproductiv. Această regulă a putut fi constatată şi în lumea roboţilor.

Conform rezultatelor unui experiment efectuat de către cercetători elveţieni, roboţii pot evolua până la punctul la care dezvoltă un comportament altruist, exact aşa cum este prezis de regula lui Hamilton. Într-un articol publicat pe 3 mai în Public Library of Science Biology se menţionează că "După mai multe sute de generaţii (de roboţi, n.n.), noi am constatat că regula lui Hamilton prezice în mod riguros gradul minim de înrudire necesar pentru apariţia altruismului".

Experimentul

Una dintre dificultăţile fundamentale ale regulei lui Hamilton este aceea că este foarte dificil de testat în natură, unde evoluţia, raportată la ciclul de viaţă al omului, este foarte lentă. De aceea simularea evoluţiei cu ajutorul roboţilor se dovedeşte, cu limitările de rigoare, o idee foarte bună, aceştia permiţând "reproducerea" în interval de ore ori chiar minute.

Regula lui Hamilton privind altruismul în lumea animală se aplică şi organismelor sintetice.

Roboţi mititei, de 2,5 centimetri, echipaţi cu senzori în infraroşu au fost programaţi pentru a descoperi discuri (care reprezentau hrana) şi a le depozita într-o anumită zonă a spaţiului avut la dispoziţie. La finalul fiecărei "curse" de căutare a hranei, "genele" roboţeilor care s-au descurcat mai bine au fost amestecate şi introduse în "genomul" unei noi generaţii de maşini. Roboţeii care au eşuat, au fost eliminaţi, din punct de vedere al "zestrei genetice".

Fiecărui robot i s-a dat libertatea de a alege între a împărţi cu alţi "semeni" punctele câştigate în urma găsirii şi depozitării discurilor şi a păstra totul pentru ei. S-a constatat că deşi s-au experimentat multiple variante privind costurile şi beneficiile împărţirii punctelor, roboţii au manifestat în mod constant altruism, aşa cum poate fi determinat cu ajutorul ecuaţiilor lui Hamilton.

Bibliografie:{jcomments on}