Cercetători americani au reușit să creeze cel mai subțire magnet din lume, iar recordul lor nu poate fi depășit, pentru că, în fapt, magnetul este făcut dintr-un singur strat de atomi.

Magnetul ultra-subțire operează la temperatura camerei și sunt speranțe că tehnologia va putea fi folosită pentru noi progrese în domeniul memoriilor pentru dispozitive electronice, printre altele.

Anterior se reușiseră performanțe similare, dar magneții funcționau în condiții de temperaturi foarte scăzute și-și pierdeau magnetizarea când erau eliminate aceste condiții.

Din ce este constituit magnetul?

Pentru acest magnet unic cercetătorii au folosit un material numit „oxid de zinc van der Waals dopat cu cobalt”, creat din combinarea de oxid de grafen, zinc și cobalt. Oxidul de grafen este introdus în acetat de zinc și cobalt dihidrat. Încălzit în vid, amestecul se răcește formând un singur strat de oxid de zinc „împănat” cu atomi de cobalt, prinși între straturi de grafen. Încălzirea într-un mediu cu aer a produsului duce la eliminarea grafenului, lăsând un singur strat de oxid de zinc dopat cu cobalt.

La procente de cobalt de 5-6 % magnetismul materialului este redus, dar la 12 % materialul devine un adevărat magnet.

Materialul este magnetic nu doar la temperatura camerei, dar și la temperaturi mari de până la 100° Celsius.

Cum funcționează acest magnet?

Electronii, acele particule minuscule care gravitează în jurul nucleului atomic, sunt ei înșiși mici magneți, având poli magnetici și, deci, un foarte slab câmp magnetic. În cele mai multe materiale orientările diferite ale polilor magnetici ai electronilor face ca, per total, materialele să nu aibă proprietăți magnetice. Dar în anumite materiale electronii dintr-o anumită zonă (domeniu) a materialului au toți (ori marea majoritate) aceeași orientare magnetică. Într-un material cu proprietăți magnetice aceste „domenii” sunt orientate în aceeași direcție.

În materiale există și electroni liberi, care nu sunt atașați de nuclee. În cazul materialului din articolul de față cercetătorii cred că electronii liberi din oxidul de zinc ar funcționa ca intermediari care țin atomii de cobalt orientați în aceeași direcție, chiar și la temperaturi mai mari decât cele normale, de cameră.

Cercetări ulterioare vor determina toate calitățile acestui material, limitările acestuia și utilizări tehnologice.

Sursa: BerkeleyLab