Materia intunecataConsideraţi cea mai bună explicaţie a noastră pentru gravitaţie, aplicaţi-o modului în care se rotesc galaxiile, şi veţi descoperi rapid o problemă: galaxiile ar trebui să se dezintegreze. Masa totală a galaxiilor pur şi simplu nu e de ajuns pentru a explica rotaţia!

Nu are sens! Homeopatia lui Ennis (4)

Materia galactică orbitează în jurul unui punct central deoarece atracţia gravitaţională reciprocă între galaxii creează forţe centripete. Dar galaxiile nu au o masă suficientă pentru a conduce la rotaţia observabilă.

Vera Rubin, astronom de la departamentul de magnetism terestru al Institutului Carnegie din Washington DC, a remarcat această anomalie la sfârşitul anilor 1970. Cel mai bun răspuns pe care l-au putut da fizicienii a fost că în Univers există mai multă materie decât putem vedea. Problema a fost că nimeni nu a putut explica ce anume este această “materie întunecată”.

Şi nu pot nici în prezent. Deşi cercetătorii au formulat multe ipoteze cu privire la tipul posibil al particulelor ce alcătuiesc materia întunecată, nu s-a ajuns la un consens. Este o lacună jenantă în cunoştinţele noastre despre Univers. Observaţiile astronomice sugerează faptul că materia întunecată reprezintă în jur de 90% din masa Universului, însă suntem surprinzător de ignoranţi în legătură cu ce este acest 90%.

Poate că motivul pentru care nu putem să ne dăm seama ce este materia întunecată este că nu există. Aceasta este cu siguranţă concluzia la care ar dori Rubin să se ajungă. “Dacă aş avea de ales, mi-ar plăcea să aflu că teoriile lui Newton trebuie modificate pentru a descrie corect interacţiunile gravitaţionale la distanţe mari,” declară aceasta. “Acest lucru este mai atrăgător decât un Univers plin de un nou tip de substanţă subnucleară.”

Nu are sens! Metanul de pe Viking (6)

Textul reprezintă traducerea articolului 13 things that do not make sense, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Anca Negulescu