Liniile de camp magneticProbabil că am făcut cu toţii ori măcar am asistat în cadrul orelor de fizică la celebrul experiment cu un magnet bară şi cu pilitură de fier, prin intermediul căruia am observat dispunerea liniilor de câmp magnetic. Iată şi alte câteva experimente interesante cu magneţi.

Ne trebuie:

:: 2 magneţi preferabil similari, dacă este posibil în formă de bare
:: un recipient cu fundul uşor curbat (un castron puţin adânc, o farfurie adâncă), dar neapărat transparent
:: pilitură de fier
:: agar pudră sau gelatină (se găseşte în unele supermarketuri, este folosit ca gelificator natural)
:: un borcan transparent
:: folie transparentă
:: termometru de bucătărie

Să trecem la treabă

Împrăştiem puţină pilitură de fier în farfurie. Luăm cei doi magneţi şi îi apropiem unul de altul, pentru a vedea în ce poziţie se atrag sau se resping. Îi apropiem apoi de farfurie, unul dinspre stânga, celălalt din partea dreaptă. Întoarcem unul dintre magneţi şi repetăm operaţia. În cazul în care magneţii se resping, când sunt apropiaţi de pilitura de fier desenează în aceasta linii în formă de stea. Când sunt poziţionaţi pentru a se atrage, pilitura de fier formează linii ce unesc cei doi magneţi.

NOTĂ: Dacă faceţi experimentul cu magneţii direct în contact cu pilitura de fier, aceasta se va lipi de ei, desprinderea fiind dificilă. Îmbrăcaţi întâi magneţii în folie transparentă, iar la sfârşitul experimentului, când se îndepărtează folia de magnet, pilitura de fier se va desprinde singură.

Să trecem la etapa următoare. Cum arată acţiunea magneţilor în 3D? Fierbeţi într-un vas apă cât pentru a umple un borcan nu foarte mare, iar 1,5% din soluţie să o reprezinte pudra de agar. Umpleţi borcanul şi lăsaţi soluţia să se răcească până la 48 grade Celsius, până să se întărească amestecul, amestecând din când în când pentru a omogeniza temperatura. Folosiţi termometrul de bucătărie. Adăugaţi pilitură de fier şi amestecaţi bine, pentru a se omogeniza. Apropiaţi un magnet sau pe amândoi pentru a evidenţia liniile de câmp magnetic; dacă amestecul se întăreşte chiar vor rămâne captive în gel.

Ce s-a întâmplat?

Pilitura de fier este atrasă de magneţi şi fiind foarte fină, se poziţionează de-a lungul liniilor câmpului magnetic. Când magneţii sunt apropiaţi şi îndreptaţi cu polii opuşi unul spre altul, se vor atrage. Liniile de câmp magnetic dintre ei se unesc. Dacă sunt poziţionaţi faţă în faţă cu acelaşi pol, se vor respinge, iar liniile de câmp magnetic se vor împrăştia, evitând polul celuilalt magnet.

Fiecare magnet are doi poli. Îi putem tăia în două, dar vom obţine întotdeauna doi magneţi cu doi poli fiecare, nu unul cu un pol nord şi altul cu un pol sud. Indiferent cât de mici am tăia bucăţile, fiecare din acestea va avea doi poli. Unele teorii spun că ar putea exista sau că au existat şi magneţi cu un singur pol, iar unele experimente au reprodus astfel de efecte, însă în viaţa de zi cu zi polii magneţilor nu se pot separa, spre deosebire de sarcinile electrice, pe care le putem despărţi în pozitive şi negative.