Brain GymBrain Gym este un program prin care un profesor conduce exerciţii fizice care pretind că îmbunătăţesc abilităţile cognitive ale elevilor de şcoală primară. Aceste exerciţii sunt predate pe baza unor explicaţii pseudoştiinţifice care compromit predarea ştiinţei.

 

 

 

 

Traducere după Brain Gym

De asemenea, dezinformează copii asupra modului în care lucrează corpurile lor.

Acest scurt articol trece în revistă o serie de idei exagerate din cel mai recent ghid Brain Gym şi explică de ce aceste afirmaţii nu au nicio bază în dovezile ştiinţifice.

"Sunt întru totul de acord cu exerciţiile efectuate de copii, dar sunt total împotriva ideii de a prezenta copiilor motive pseudoştiinţifice pentru a-i convinge că trebuie să facă asta. Costul total al antrenamentului BG (Brain Gym) probabil ajunge la mii de lire sterline. Gândeşte-te pentru o clipă cât de multe echipamente pentru educaţie fizică s-ar putea cumpăra cu aceşti bani".
Anita Angier, profesor


Brain Gym: "Activităţile Brain Gym... le permit elevilor accesarea acelor părţi ale creierului care anterior le erau inaccesibile".

"Nu există nicio dovadă ştiinţifică că vreo parte a creierului activ este "nefolosită". Creierul este activ tot timpul, chiar şi atunci când este în repaus.  Nu este nevoie de Brain Gym pentru a realiza acest lucru, se întâmplă natural. "
Dr. Beth Losiewicz, specialist în domeniul cognitiv

Exerciţiile.
Brain Gym: ”Elevul atinge uşor [Punctele Pozitive] de deasupra fiecărui ochi cu vârful degetelor de la fiecare mână... la mijlocul dintre linia părului şi sprâncene. Punctele Pozitive aduc fluxul sângelui de la hipotalamus la lobii frontali, acolo unde gândirea raţională are loc".

"Gândirea raţională nu are loc în lobii frontali şi nu este nicio dovadă că atingând aceste puncte se poate modifica fluxul sângelui în creier".
Prof. David Attwell, specialist în neuroştiinţă

 




Brain Gym: "Activităţile Brain Gym de întindere îi ajută pe elevi să-şi dezvolte şi să-şi întărească acele reţele neuronale care le permit să facă conexiuni între ceea ce ştiu deja, fixat în partea posterioară a creierului şi abilitatea de a exprima şi a procesa  informaţia respectivă în partea anterioară a creierului".

"Această afirmaţie implică faptul că fixarea cunoaşterii are loc în partea posterioară  a creierului şi că procesarea informaţiei se petrece în partea anterioară. Însă nu acesta este modul în care lucrează creierul; informaţia este procesată în tot creierul, iar cunoaşterea este distribuită în acelaşi mod."
Dr Stan Lazic, specialist în neurobiologie

Brain Gym: ""Mişcarea Elefant activează urechea interioară cu scopul de a îmbunătăţi echilibrul şi stabilitatea şi de asemenea, concentrează creierul pentru a auzi cu ambele urechi..."

"Această mişcare ar putea ajuta copii cu anumite probleme de echilibru şi stabilitate. Totuşi, mecanismele de ascultare binaurală nu au nicio legătură cu mecanismele pentru echilibru şi stabilitate."
Dr. Beth Losiewicz, specialist în domeniul cognitiv

Brain Gym: ""Masarea profundă a butoanelor creierului (un ţesut moale situat sub claviculă în partea stângă şi în partea dreaptă a sternului) cu o mână în timp ce cu cealaltă mână elevul se  ţine de buric activează creierul pentru: trimiterea de mesaje de la emisferă dreaptă la partea stângă a corpului, [creierul primeşte] mai mult oxigen; [stimulează] artera carotidă pentru sporirea aprovizionării  cu sânge a creierului; [creşte] fluxul de energie electromagnetică".

"Nu este nicio dovadă că frecarea acestor zone contribuie la comunicarea prin semne a emisferei drepte a creierului cu partea stângă a corpului. Creierul va primi mai mult oxigen doar dacă fluxul de sânge creşte, dar stimularea receptorilor din sinusul carotid conduce la o scădere a fluxului cardiac şi posibil la o scădere a fluxului de oxigen în creier. Masajul acestor zone nu generează energie electromagnetică sub formă de lumină radiată, căldură sau unde  radio."
Prof. David Attwell, specialist în neuroştiinţă


Afirmaţii despre modul de funcţionare a organismului

Brain Gym: ""Capacitatea de concentrare reprezintă abilitatea de a traversa linia de mijloc dintre partea superioară şi cea inferioară a corpului şi funcţiile corespunzătoare creierului anterior şi posterior: creierul mediu (conţinutul emoţional) şi telencefalul (gândirea abstractă). Nimic nu poate fi învăţat cu adevărat fără sentimente şi un sens de completă semnificaţie".

"Idea simetriei dintre creier şi corp nu este adevărată. Partea superioară a corpului nu se potriveşte cu partea anterioară a creierului, şi aşa mai departe. De asemenea, creierul mediu nu reprezintă centrul conţinutului emoţional. Conţinutul emoţional este procesat peste tot în creier, inclusiv în telencefal şi corpul amigdalian (amygdala)"
Dr Spencer LaVere Smith, specialist în neuroştiinţă

Brain Gym: "În acelaşi mod în care circuitele electrice dintr-o casă pot deveni supraîncărcate, semnalele neurologice şi fiziologice se pot bloca şi închide, oprind fluxul normal al comunicării creier-corp... Reţelele conectează circuitele electrice din corp".

”Acest lucru pare plauzibil, dar în realitate singura excepţie în care semnalul neurologic ar deveni "blocat", "oprit" sau "închis" este în timpul unui eveniment patologic cum ar fi un atac de apoplexie, atac cerebral, traumă craniană sau poate fi cauzat de o tulburare neuro degenerativă."
Dr Stan Lazic, specialist în neurobiologie

Brain Gym: "Când muşchii gâtului sunt puternici, iar diferenţele dintre cap şi corp sunt pe deplin dezvoltate, sistemul neurologic de circuite  dintre creier şi corp este disponibil pentru performanţe şi realizări optime".

"Sistemul neuronal de circuite care conectează creierul şi corpul este măduva spinării, care este situată şi protejată de coloana vertebrală. Deşi creierul comunică cu toţi muşchii corpului inclusiv muşchii gâtului, forţa acestor muşchi nu afectează performanţa măduvei spinării."
Dr. Alanna Watt, specialist în neuroştiinţă

Brain Gym: "Creşterea numărului de exerciţii de întindere a coloanei vertebrale îmbunătăţeşte căile de comunicare dintre sistemul nervos central şi creier".

"Dacă nervii coloanei vertebrale sunt complet blocaţi, nu va mai există nicio comunicare între părţile afectate ale corpului şi creierului; acest proces se numeşte paralizie. Nu este niciun motiv să crezi că poţi înmulţi în mod specific acele mesaje ale creierului/corpului prin activităţi care sporesc exerciţiile de întindere a măduvei spinării."
Dr. Beth Losiewicz, specialist în domeniul cognitiv

Brain Gym: "Toate lichidele [altele decât apa] sunt procesate în corp ca mâncare şi nu acoperă nevoile de apă ale organismului... Mâncarea procesată nu conţine apă".

"Cola, cafeaua şi berea nu sunt deloc tratate ca mâncare; acestea sunt absorbite prin stomac şi intestine prin exact acelaşi mecanism ca un pahar cu apă. De obicei, mâncarea procesată conţine o mare cantitate de apă, e suficient să citeşti eticheta unui pachet de şuncă procesată".
Ian Robinson, specialist în neuroştiinţă

Brain Gym: "Apa este un excelent conductor de energie electrică... [băutul de apă] activează creierul pentru o mai bună păstrare şi recuperare a informaţiei".

"Apa este un slab conductor electric şi doar dacă conţine solide metalice dizolvate precum sarea, apa este un conductor".
Dr. Philip Coan, fizioterapeut

Brain Gym: "Lucrul cu echipamentul electronic (de ex.  computer, TV) este deshidratant pentru organism".

"Echipamentul electronic nu are nicio abilitate specială de a deshidrata oamenii. Lucrul cu echipamente electronice este la fel de deshidratant ca cititul unei cărţi, prin urmare, nu este foarte deshidratant."
Dr Spencer LaVere Smith, specialist în neuroştiinţă



Efectele globale ale învăţării prin Brain Gym
Brain Gym: "Brain Gym reprezintă o serie de mişcări simple şi plăcute pe care noi le folosim cu studenţii noştri în orele de kineziologie (Edu-K) pentru a le spori experienţa cu învăţarea prin folosirea întregului creier. Aceste activităţi fac ca toate tipurile de învăţare să devină mai uşoare, şi sunt în special eficiente cu deprinderile academice".

"Ştiu că nu este nicio dovadă care să susţină afirmaţia că, făcând o anumită activitate repetitivă, copii vor dobândi beneficii generale în învăţare. Unii colegi şi-au reevaluat studiile ştiinţifice pentru metodele Brain Gym, dar niciunul nu a descoperit vreo îmbunătăţire semnificativă a deprinderilor academice generale."
Prof Collin Blakemore, specialist în neuroştiinţă


Citeşte şi Celebrităţile şi ştiinţa. Analiza anului 2010

 

 

Traducere: Ioana Madalina Ilinca

This publication [braingym] published by Sense About Science in [8th April 2008] in the English language, has been translated into [Romanian] by [Scientia.ro] in [March 2012], and is used with the permission of Sense About Science. Sense About Science assumes no responsibility for the accuracy and completeness of the translation or for actions that may ensue as a result thereof. The approved text of all Sense About Science publications is that published by Sense About Science in the English language.

Copyright under Creative Commons Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 UK: England & Wales License. Published in [2008] by Sense About Science. Used with permission of Sense About Science. Contact Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. for permission to reproduce or translate the document.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.