NumerePotrivit unui studiu realizat de Michael Siegel în cadrul Universităţii Sheffield, Marea Britanie, vârsta la care conceptul număratului începe să se înfiripe în mintea celor mici este de 18 luni, vârsta la care vocabularul copiilor cuprinde doar câteva cuvinte.

 

 

 

După vârsta de 2 ani, copiii încep să rostească cifre, iar motivul o reprezintă tendinţa de a imita părinţii, rudele sau persoanele adulte din apropiere.

 

M-am referit la “conceptul” număratului pentru că se pare că fiinţele de-o şchioapă învață mai întâi ce înseamnă “a număra” şi abia apoi “să numere” concret.

Studiul de care aminteam mai sus s-a realizat pe 2 grupuri de copii cu vârste de 18 şi, respectiv, 15 luni. Aceştia au fost aşezaţi pe scaune înalte, care să le permită vizualizarea unei imagini ce afişa şase peşti diferiţi. Unora dintre copii o femeia le-a prezentat cei 6 peşti rând pe rând, numărând în acelaşi timp de la 1 la 6 (scopul fiind să se creeze o asociere între fiecare peşte din imagine şi una din cifre). Altor copii li s-a arătat aceeaşi imagine, însă au fost evidenţiaţi doar 2 din cei 6 peşti, fiecare peste fiind numărat de 3 ori (păstrând ordinea cifrelor ca şi în primul experiment).

Rezultatele studiului: copiii de 18 luni au manifestat tendinţa de a urmări pentru mai mult timp primul scenariu, ceea ce se traduce, conform cercetătorilor, prin aceea că cei mici conştientizează faptul că număratul presupune deplasarea de la un obiect la altul, într-o anumită ordine, fără a lua în calcul acelaşi obiect de două sau mai multe ori; pe când cei de 15 luni au arătat interes egal pentru ambele scenarii, ceea ce sugerează că aceştia din urmă nu au încă definit conceptul număratului.

Însă oamenii de ştiinţă s-au întrebat cât de importantă este rostirea cifrelor în limba engleză (limba maternă a copiilor) şi dacă nu cumva mişcarea mai amplă a femeii care arată pe rând peştii din imagine în prima situaţie nu a contribuit la vicierea rezultatelor studiului. Ca urmare, au repetat experimentul în aceleaşi condiţii, înlocuind însă vocea femeii cu semnale acustice (au păstrat însă prezenţa fizică a acesteia). Copiii nu au prezentat interes pentru acest scenariu, ceea ce atestă faptul că rostirea cifrelor este importantă. În mod asemănător, s-a efectuat experimentul utilizând în locul cifrelor rostite în limba engleză cifrele de la 1 la 6 în limbă japoneză; copiii nu au răspuns nici de această dată. Interesant este că cei mai interesaţi de imaginile prezentate s-au arătat copiii ai căror părinţi au încercat să-i înveţe cifrele acasă.

Cercetătorii din domeniu trag semnale asupra inteligenţei net superioare a copiilor faţă de cea pe care o credeau iniţial. Studii anterioare releva faptul că bebeluşi de 10 luni sunt conştienţi de “legea junglei”, conform căreia o statură impunătoare aduce cu ea putere; copiii de 6 luni sunt capabili să facă diferenţa între cuvintele “prieten” şi “duşman”, sugerând că moralitatea este codificată în mintea umană încă din perioada intrauterină.

 



Articol preluat de pe NoutatiMedicale.com, cu acordul editorului.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.