Carl Sagan Palidul punct albastru

Una dintre cele mai interesante cărţi ale lui Carl Sagan, faimosul astrobiolog american, este „Un palid punct albastru - o viziune a viitorului omenirii în spaţiu”. Cartea a fost inspirată de fotografia făcută de Sonda Voyager Pământului şi a fost publicată în 1994.

Lucrarea cuprinde detalii despre teoriile omului cu privire la poziţia sa în spaţiu, precum şi informaţii despre Sistemul Solar. În debutul cărţii, Carl Sagan trece în revistă teoriile care au fost emise de-a lungul timpului despre poziţia noastră în spaţiu. Veţi afla că la început s-a crezut că Pământul este centrul Universului, apoi, pe măsură ce ştiinţa a evoluat, cum omul a încercat să spună că Sistemul Solar, apoi galaxia noastră sunt centrul Universului. Dar ştiinţa a dovedit de fiecare dată că poziţia noastră nu are nimic special, că nu suntem cu nimic mai presus decât alte forme de viaţă care există, poate, pe alte planete, ale altor stele, în alte galaxii.

Pământul şi Luna, văzute din spaţiu
Pământul şi Luna, văzute din spaţiu

Acestea fiind spuse, Sagan ne poartă printr-o călătorie fascinantă prin Sistemul Solar, poposind câte puţin pe câte o planetă, pentru a ne prezenta cele mai interesante detalii despre ea. Programul Voyager a fost, cu siguranţă, unul dintre cele mai mari triumfuri ale umanităţii, aşa că Sagan, care a participat la el ca şi cercetător, ni-l prezintă aşa cum a fost el în realitate, cu succese şi probleme, nu doar cu rezultatele minunate pe care ni le-a oferit.

În finalul cărţii, autorul spune că viitorul explorărilor spaţiale ar trebui să fie bazat pe protejarea Pământului, dar și pe colonizarea altor corpuri cereşti. Cartea fiind publicată la un an după ce cometa Shoemaker-Levy 9 a lovit Jupiter, Sagan se foloseşte de acest eveniment pentru a ne convinge de vulnerabilitatea Pământului în faţa unei coliziuni cu un asteroid sau o cometă.

În încheiere, vă invit să citiţi această carte, deoarece e o lectură fascinantă care ne spune că nu suntem cu nimic favorizaţi prin poziţia noastră în univers, dar, în acelaşi timp, ne convinge că trăim pe o planetă minunată de care trebuie să avem grijă. Pentru a vă convinge să citiţi această carte, vă spun ce au spus cei de la ”Time Magazine” despre ea: ”Viziunea optimistă a lui Sagan străluceşte în fiecare capitol al acestei cărţi minunat ilustrate”.