În imagine, obținută cu telescopul Hubble, o nebuloasă roși gigant, NGC 2014, și nebuloasa NGC 2020, în albastru, care sunt parte din Marele Nor al lui Magelan, o galaxie localizată la 163 mii an-lumină de Calea Lactee.

Universul este plin de planete rătăcitoare, care nu gravitează în jurul unor stele. Unele s-au desprins din sistemele solare în care s-ar format, altele s-au „născut” singure, din gazul cosmic. Ideea e să nu ne întâlnim cu vreuna...

De ce e musai să existe extratereștri! 1. Dacă viața a apărut pe Terra, a apărut și pe alte planete, cu condiții similare. 2. Cel mai probabil, viața se dezvoltă peste tot după tipare similare. O problemă: distanțele dintre stele sunt enorme! Nu vor ajunge niciodată la noi... A, și nu, americanii nu au filmat extratereștri, chiar dacă pare așa!

Testul zilei:
   Darius se uită la Ana, dar Ana se uită la Cezar. Darius este însurat, dar Cezar nu este. Se uită o persoană căsătorită la o persoană necăsătorită?

E un test foarte simplu, care arată puterea (înșelătoare) a intuiției umane. Ce părere aveți? Câte secunde v-a luat să ajungeți la un răspuns? Scrieți răspunsul într-un comentariu.

Soarele nu se poate transforma într-o gaură neagră. E prea mic. Dar dacă s-ar transforma brusc, prin cine știe ce truc cosmic, ar avea un diametru de 16 km. Iar planetele nici nu și-ar da seama. Noi da, că nu ar mai fi lumină și căldură. După 8 minute.

Omul a creat microscoape (electronice) ce „văd” lucruri mici de dimensiunea unui atom și telescoape ce „observă” obiecte cosmice aflate acum la 46,5 ani-lumină de noi. Nu e rău pentru o specie care practic o ține dintr-un război în altul și nu se înțelege pe niciun subiect.

Dacă Pământul ar avea 1 m, atmosfera ar avea 2 mm, fiind, așadar, un strat extrem de subţire, care este însă esențial în existența vieții așa cum o știm. 90% din atmosferă este în primii 16 km.

Atmosfera terestră

→ Citește și: Cum funcționează atmosfera terestră

Sodiul (Na), în stare pură, e un metal. Clorul (Cl), în stare pură, e un gaz otrăvitor. Când iei atomul de clor și-l pui lângă cel de sodiu, iese sarea de masă (NaCl), nici metal, nici otrăvitoare. Acesta e un exemplu de emergență: produs cu trăsături diferite de cele ale componentelor.

Liliecii sunt astăzi mai cunoscuți pentru faptul ca sunt purtătorii coronavirusurilor. Dar liliecii sunt realmente animale uimitoare. De exemplu, sunt singurele mamifere care pot zbura. A, și nu sunt orbi!

Din momentul în care a fost descoperită, în 1930, până în momentul în care a fost „degradată” la nivelul de planetă pitică, în 2006, planeta Pluto nu a încheiat nici măcar o singură rotație în jurul Soarelui (durează 83,7 ani).

Einstein a venit cu ideea că fotonii, spre deosebire de sunet, nu au nevoie de un mediu pe care să-l folosească pentru a se propaga, așa cum sunetul folosește vibrațiile aerului (mai precis, sunetul este vibrațiile aerului). Dar vidul cosmic a „dispărut” între timp. Mai putem vorbi despre faptul că lumina nu are nevoie de mediu pentru propagare? De vreme ce spațiul „gol” nu este nici pe departe gol, putem găsi vreo corelație între spațiul în sine și propagarea fotonilor?

Mecanica cuantică nu spune că un electron nu are o poziție precisă și o viteză bine definită în același timp, ci că noi nu putem cunoaște aceste lucruri în același timp.