
În spațiul public există un mit, periculos, pentru că scade șansele unui copil de a intra la liceul dorit. Mitul este următorul: ar fi foarte important ca prima opțiune să fie cea câștigătoare, pentru că altfel copilul riscă să ajungă la licee la care admiterea se face cu note mult sub cea a copilului respectiv.
În detaliu, mitul este următorul:
- repartiția s-ar face liceu cu liceu (ceea ce este greșit!)
- când se ajunge la liceul X, s-ar lua în calcul toți copiii care au optat, ca primă opțiune, pentru acel liceu
- în ordinea mediilor sunt repartizați copiii la acel liceu
- dacă nu toți copiii care au pus ca primă opțiune acel liceu intră la acel liceu, acei copii care nu au intrat vor fi eligibili pentru selecție la liceul ce reprezintă a doua lor opțiune, liceul Y
- dar la liceul Y, ce reprezintă a doua opțiune, sunt selectați, în primă fază, copiii care au optat ca primă variantă pentru acel liceu. Dacă se ocupă locurile cu acești copii, care au avut ca primă opțiune acest liceu, cei care au ales liceul ca a doua opțiune nu mai sunt luați în calcul. Deci vor fi mutați pentru selecție la liceul care reprezintă a treia opțiune șamd.
Nu are rost să continuăm cu explicațiile, pentru că sunt false.
Repartizarea copiilor nu se face liceu cu liceu, ci copil cu copil.
Prin urmare, procedura de selecție este următoarea:
- pentru fiecare județ (Capitala este asociată unui județ) se iau copiii în ordinea mediilor, așa cum este clasamentul publicat pe site-ul Ministerului Educației.
- așadar, se ia copilul cu media cea mai mare, primul situat pe județul respectiv.
- se evaluează prima opțiune a acestuia.
- dacă există locuri disponibile (în acest caz, desigur, toate opțiunile sunt valide), copilul este repartizat la liceul ce reprezintă prima opțiune.
- se trece la copilul situat al doilea și se aplică aceeași procedură.
- se ajunge la, să spunem, copilul situat pe locul 5.000.
Să spunem că acesta a fost foarte ambițios și nerealist și a trecut ca prime 10 opțiuni licee unde nu poate intra, pentru că nu are medie suficient de mare.
Calculatorul evaluează opțiune cu opțiune (liceu și specializare) copilul de pe locul 5.000, în ordinea în care copilul a completat fișa cu opțiuni și stabilește care opțiune este validă (adică ce liceu pus pe fișa de opțiuni are locuri disponibile). Poate fi, așadar, prima opțiune sau opțiunea cu numărul 100.
În momentul în care calculatorul a găsit un liceu, aflat pe lista cu opțiuni a copilului, care are locuri libere, copilul este alocat la acest liceu și trece la următorul copil, copilul aflat pe locul 5001, conform ordinii stabilite.
Ce se întâmplă dacă un copil nu pune suficiente opțiuni sau opțiunile puse sunt nerealiste și calculatorul nu-i găsește, printre opțiuni, un liceu ce are locuri libere? Calculatorul nu caută în afara listei de opțiuni puse de copilul respectiv.
Așadar, copilul rămâne nerepartizat, dar va fi repartizat într-o sesiune separată, după ce se încheie repartiția tuturor copiilor în prima sesiune de repartizare.
Prin urmare, este important ca toți copiii să-și treacă opțiunile în ordinea dorită, nu după cum cred că au șanse, dar să treacă suficiente opțiuni pentru a fi siguri că li se va aloca un liceu din lista stabilită de ei.
În perioada 14 – 21 iulie 2025 are loc:
➢ completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, la unitatea de învățământ;
➢ introducerea datelor de pe fişe în baza de date computerizată se va face, pe măsură ce se completează fişele de înscriere conform planificării stabilite de comisia din unitatea de învățământ;
➢ verificarea de către părinţi şi elevi, în prezenţa diriginţilor, a corectitudinii datelor din fişa listată pentru fiecare elev.
23 iulie 2025: repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a.
Date complete privind întreaga procedură și calendarul selecției sunt de găsit în „Ghidul candidatului - admitere 2025” al Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
