Ştiaţi că...

»» Digestia principalelor componente alimentare, zaharuri, grăsimi şi proteine, se face eşalonat, pe diferite segmente ale tractului digestiv.

»» Primele care se digeră sunt dulciurile şi făinoasele, care conţin amidon.

»» Grăsimile sunt cel mai greu de digerat, digestia acestora făcându-se la nivelul intestinului subţire.

Sistemul digestiv

Zaharurile

»» La nivelul gurii, sub acţiunea amilazei (enzimă care provoacă hidroliza amidonului şi a glucidelor), amidonul este scindat în bucăţi mai mici.

»» La nivelul stomacului, dulciurile se transformă în glucoză şi monozaharide.

»» La nivelul intestinului subţire procesul scindării polizaharidelor în glucoză ia sfârşit, aceasta fiind absorbită în sânge.

»» La nivelul intestinului gros bacterii specializate produc glucoză din fibre vegetale, glucoza fiind absorbită.

Grăsimile

»» La nivelul gurii, grăsimile sunt doar fărâmiţate.

»» La nivelul stomacului doar unele grăsimi suferă un proces numit hidroliză (reacţie chimică între un compus organic şi apă, care se produce în prezenţa unui catalizator).

»» La nivelul intestinului subţire, sub acţiunea bilei şi a unor enzime, grăsimile sunt scindate în acizi graşi şi glicerină, care sunt absorbite.

»» La nivelul intestinului gros, fibrele pot conţine absorbite grăsimi ori colesterol, care sunt eliminate astfel, prin actul defecaţiei.

Proteinele

»» La nivelul gurii sunt fărâmiţate.

»» La nivelul stomacului se transformă în polipeptide, sub acţiunea pepsinei.

»» La nivelul intestinului subţire continuă hidroliza proteinelor în aminoacizi, care sunt absorbiţi în sânge.

?