Modelul ΛCDM conține trei componente fundamentale: întâi, constanta cosmologică Λ asociată cu energia întunecată, în al doilea rând  materia întunecată (CDM, Cold Dark Matter), iar în al treilea rând materia obișnuită. Acest model este denumit modelul cosmologic Big Bang.

Iată cate sunt pilonii modelului ΛCDM:

Teoria relativității generale:
A: Invarianța vitezei luminii (în ambele sensuri de deplasare) + Independența de mișcare: prin abducție dilatarea timpului.
B: Masa inerțială și cea gravitațională sunt același lucru: prin inducție principiul echivalenței: toate accelerațiile sunt echivalente.
C: Dilatarea timpului + principiul echivalenței + gravitația newtoniană: prin deducție (A și B) relativitatea generală.
D: Relativitatea generală + principiul cosmologic: prin abducție (C) contracția/dilatarea spațiu-timpului: ecuațiile FLRW

Legea lui Hubble:
E: Efectul Doppler + deplasarea spre roșu: prin inducție Îndepărtarea galaxiilor.
F: Îndepărtarea galaxiilor + galaxiile mai depărtate au o deplasare spre roșu mai „mare”: prin abducție (E) Legea lui Hubble.

Pilonii cosmologiei Big Bang:
G: Legea lui Hubble + nucleosinteza: prin deducție (F) Cosmologia Big Bang.
H: Ecuațiile FLRW + Legea lui Hubble: prin deducție (D și F) Expansiunea universală.
I: Cosmologia Big Bang + Radiația cosmică de fond: prin deducție (G) RCF provine dintr-o stare superfierbinte.
J: Cosmologia Big Bang + Expansiunea universală: prin deducție (G și H) Formarea galaxiilor și a celorlalte structuri ale universului.

Explicații ce aliniază modelul ΛCDM cu observațiile:
K: Îndepărtarea galaxiilor + Dinamica galaxiilor + Gravitația newtoniană: prin abducție (E) Materia întunecată.
L: Îndepărtarea galaxiilor + RCF provine dintr-o stare superfierbinte + Expansiunea accelerată: prin abducție (E și I) Energia întunecată Λ.
M: Expansiunea universală + RCF uniformă + cauzalitate: prin abducție (H și I) Inflație.