Clic dreapta - View image (pentru o rezoluţie superioară)

Aceste coloane de gaz pe care le puteţi vedea în imaginea NASA din 2014 se află în centrul Nebuloasei Vulturul (o nebuloasă este un uriaș nor de gaz interstelar și silicați în formă de praf interstelar), care este situată într-unul dintre braţele Căii Lactee, la circa 7 mii de ani-lumină de noi. În Nebuloasa Vulturul au loc procese de formare de stele noi, acesta fiind şi motivul pentru care imaginea a primit denumirea de "Coloanele creaţiei" (eng. The Pillars of Creation).Fotografia a fost creată pe baza a trei imagini originale: una pe baza luminii emise de oxigen (albastrul din imagine), una pe baza luminii emise de hidrogen (verde) şi una pe baza luminii emise de sulf (roşu).

Tocmai ce am celebrat trecerea unui nou an. Cu alte cuvinte, parcurgerea unei curse complete a planetei noastre, Terra, în jurul stelei din mijlocul sistemului nostru solar. Desigur, fiecare planetă are propria sa mișcare de revoluție, așadar „anul” pe alte planete are altă durată. Iată ce se întâmplă în univers într-un an pământean.

1. Anul este, în fapt, din ce în ce mai scurt. Anul 2020 va fi cu 14 nanosecunde mai scurt decât 2019. Forțele mareice exercitate de Lună și Soare asupra Pământului îi încetinesc acestuia din urmă mișcarea. În circa 4 milioane de ani anii bisecți, cum este 2020, nu vor mai fi necesari.

Reprezentare grafică (exagerată) a influenței Lunii și Soarelui asupra Pământului

2. Luna este mai departe de Pământ cu aproximativ 4 centimetri pe an. Este o măsurătoare complicată, în special pentru că Luna nu are o orbită perfect circulară în jurul Terrei, diferența dintre apogeu și perigeu (cea mai mare și mai mică distanță la care se află Luna de Terra) fiind de circa 40 mii km. Îndepărtarea Lunii de Pământ este consecința încetinirii vitezei de rotației a planetei nostre în jurul proprie axe.

Distanţa dintre Pământ şi Lună, raportată la dimensiunea celor două corpuri cereşti.

3. Soarele va fi un pic mai fierbinte în 2020. Steaua noastră este variabilă,, cu variații ale luminozității și energiei. În 1-2 miliarde ani energia solară va crește atât de mult, că oceanele terestre vor fierbe, iar viața de pe Terra va dispărea.

4. Noi stele se nasc în Calea Lactee în fiecare an. Deși rata de creare de noi stele este de doar 5% față de ce se întâmpla acum 11 miliarde de ani, în Calea Lactee încă există nori de gaze care colapsează sub incidența forței gravitaționale și formează stele.

Creșterea bulbilor galactici. Unii bulbi ai galaxiilor spiralate s-au format prin colapsarea unui singur nor protogalactic (rândul de sus). Altele au crescut în timp prin fuziunea unor galaxii mai mici (modelul ”jos-sus”).

5. Universul este un pic mai rece, în ansamblul său, cu fiecare an. Universul este în expansiune. Este încă vizibilă radiația de la începuturile sale (radiația cosmică de fond), care se manifestă prin existența a circa 400 de fotoni în fiecare centimetru cub din spațiu. Temperatura medie a universului, aflat în expansiune și, deci, în proces de răcire, este de 2.7255 K. Într-un an universul se răcește doar foarte, foarte puțin, cu circa 200 de picokelvin.

6. Orizontul universului se depărtează cu 6,5 ani-lumină în fiecare an, în toate direcțiile. O consecință a faptului că universul este în expansiune. Nu, nu știm ce se află la ori ce înseamnă marginea universului.

Distribuţia materiei într-o secţiune cubică a universului.
Fibrele albastre reprezintă materia (în cea mai mare parte - materie întunecată), iar regiunile goale reprezintă vidurile cosmice.

7. Circa 20 de milioane de stele devin inaccesibile pe Terra în fiecare an. Da, tot consecința expansiunii universului. Stelele ce se depărtează de noi, uneori cu viteze mai mari decât viteza luminii (ca urmare a expansiunii spațiului, fără a invalida limita einsteiniană a vitezei în univers), iar aceasta face ca unele să devină inaccesibile pentru totdeauna: lumina lor nu va mai ajunge niciodată la noi. În timp, cerul nopții va fi tot mai negru...