Jupiter, Venus si MercurSuntem în prima săptămână din luna martie. Pe cerul nopţii se pot observa cu uşurinţă 3 dintre planetele Sistemului Solar, Venus şi Jupiter, în vest şi Marte, în est. Dar imediat după asfinţitul Soarelui un punct gălbui-pal apare aproape de Venus.

Punctul gălbui-pal îşi face apariţia în partea cea mai strălucitoare a amurgului, aproape de Venus. Este planeta Mercur. Să aflăm cum o putem observa.

Mai întâi, localizăm planeta Venus, care este cel mai strălucitor obiect de pe cer, cu excepţia Lunii. Ne aflăm cu ochii în partea vestică a cerului. Acum trebuie doar să coborâm puţin privirea, îndreptată spre ultima lumină puternică a amurgului. Ar trebui să zărim o lumină gălbuie ştearsă. Este de fapt Mercur, ce străluceşte de 25 de ori mai slab decât Venus. Dacă însă această planetă nu poate fi găsită cu ochiul liber de la început, un binoclu sau aplicaţia android Google Sky Map ar fi de mare ajutor.

Mercur are o magnitudine aparentă cuprinsă între -2,0 și 5,5 şi este deci, foarte strălucitoare. Dar, planeta nu se îndepărtează niciodată la mai mult de 28⁰ de Soare. Astfel, ea poate fi văzută numai în zori sau la asfinţit, şi numai câteva zile, în fiecare lună.

Se spune că este planeta vizibilă cu ochiul liber cel mai dificil de localizat. Nici marele astronom din Evul Mediu,  Nicolaus Copernic - cel care a dezvoltat teoria heliocentrică conform căreia  Soarele este centrul Sistemului Solar, orbitat de planete -  nu a putut surprinde vreodată apariţia planetei Mercur.

Mercur are cea mai puternică strălucire pe 5 martie, când se află la cea mai mare distanţă de Soare, urcând astfel mai sus pe cerul nopţii. Aşa că, nu ezita să admiri pentru câteva momente ceva ce nu mulţi oameni au avut şansa să o facă.

Ştiaţi că ...?

• Mercur a fost descoperită prima dată de sumerieni în al treilea mileniu înaintea erei noastre;
  • numele acestei planete a fost dat de romani, după zeul mesager Mercur, din cauza mişcării aparent rapide pe cerul crepuscular;
  • Mercur este cea mai apropiată planetă de Soare. O zi pe Mercur durează cât 59 de zile terestre, iar un an are 88 de zile terestre;
  • un observator de pe Mercur ar aştepta 176 de zile terestre ca să răsară din nou Soarele;
  • Mercur este cea mai bogată planetă în fier, ce formează un nucleu care reprezintă 42% din volumul planetei? (nucleul Pământului ocupă aproximativ 17 % din volumul său);
  • Mercur are un câmp magnetic de 100 de ori mai slab decât al Pământului? (datorită nucleului);
  • pe suprafaţa planetei există cratere, formate în urma impacturilor cu asteroizi şi comete de acum 3,8 miliarde de ani;
  • Mercur prezintă cele mai mari variaţii termice la suprafaţă - temperatura are o valoare de aproximativ 430⁰ C în timpul zilei şi scade brusc în timpul nopţii, până la -180⁰C;
  • Mercur nu are sateliţi naturali.

Bibliografie