AstrofizicaAnul acesta se împlinesc 102 ani de la primele experimente care au dus apoi la apariţia domeniului de graniţă dintre fizică şi astronomie, astrofizica. Domeniul studiază radiaţiile cosmice care ajung pe Pământ, precum protoni, nuclee uşoare, neutrino, radiaţii gama.

Vă invităm să citiţi în continuare o scurtă trecere în revistă a celor mai reprezentative descoperiri realizate în cei 102 de ani de astrofizică.

Schema jerbe radiatii

Schemă a unei jerbe de radiaţii care se produce atunci când când o particulă cosmică foarte energetică se ciocneşte cu atomii din atmosfera Pământului. Astfel de jerbe sunt studiate de astrofizică, domeniu care sărbătoreşte anul acesta primii 102 de ani de existenţă.

Istoria astrofizicii, pe scurt

1909-1910: Theodor Wulf a studiat radioactivitatea la altitudinile joase ale Olandei sau înalte ale munţilor din Elveţia, sau din turnul Eiffel din Paris, încercând să testeze dacă intensitatea radiaţiilor naturale variază cu altitudinea.

1912: Victor Hess zboară cu un balon până la 5200 de metri şi demonstrează existenţa radiaţiei cosmice care vine din cer. De aceea, i s-a acordat în 1936 Premiul Nobel pentru fizică pentru descoperirea radiaţiilor cosmice.

1930: Pierre Auger descoperă jerbele de particule cosmice, adică acele cascade de particule secundare produse la ciocnirea dintre cele mai energetice radiaţii cosmice şi atomii din atmosfera Pământului.

1956: Frederick Reines şi Clyde Cowan descoperă neutrinii. Reines a fost recompensat în 1995 cu Premiul Nobel pentru fizică. Nu şi Cowan, care între timp decedase.

1987: Se detectează şi pe Pământ explozia de tip supernova SN 1987A. Această observaţie confirmă experimental modelele teoretice despre explozia stelelor.

1989: Se descoperă primele surse care produc lumină sub formă de radiaţii gama de foarte mare energie.

1998: Neutrinii cosmici scot la iveală faptul că aceste particule au o natură oscilatorie, adică un tip de neutrino se poate transforma în alte tipuri de neutrino.

2002: Raymond Davis şi Masotoshi Koshiba au primit Premiul Nobel pentru fizică pentru detectarea neutrinilor cosmici care provin de la Soare şi de la explozia supernova din 1987.

2009: Între 10 şi 17 octombrie 2009 s-a sărbătorit pentru prima dată Saptămâna Europeană a Astrofizicii.

Sursa: Declaraţia de presă a ASPERA.