„Eu nu las bacşiş pentru că aşa spune societatea. Bine, las atunci când cineva merită într-adevăr bacşiş. Dacă a depus efort în plus, dau şi eu ceva în plus. Dar bacşişul ăsta automat este o tâmpenie.” (Mr. Pink, interpretat de Steve Buscemi, în filmul Reservoir Dogs).
Mr. Pink este de părere că bacşişul ar trebui să fie o recompensă pentru un serviciu bun făcut în trecut. Iar un alt mod de a vedea acţiunea de a da bacşiş ar mai fi ca pe o plată pentru a asigura servicii de calitate pe viitor. Această din urmă viziune asupra bacşişului, ca motivaţie pentru viitor, este cea care le-a stârnit curiozitatea lui Magnus Torfason şi colegilor lui să facă investigaţii.
Folosind date din 32 de ţări privind comportamentul de a oferi bacşiş (culese din Ghidul Internaţional al Bacşişurilor) şi comparând cu Indicele de Percepţie a Corupţiei, cercetătorii au descoperit că ratele de corupţie sunt mai mari în ţările în care bacşişul este mai răspândit (coeficientul de corelaţie a fost de 0,6 unde 1 presupune relaţia perfectă între variabile). Acest lucru poate părea ciudat unora – ciubucul este adesea văzut altruist, pe câtă vreme corupţia este imorală. Cu toate acestea, cercetătorii propun ideea că bacşişul oferit pentru a asigura un serviciu bun în viitor este comparabilă cu o mită şi acest lucru ar putea explica intriganta asociere.
Pentru a testa aceste idei în continuare, echipa lui Torfason s-a concentrat pe două ţări cu rate similare ale bacşişului, dar cu rate diferite de corupţie - India (unde atât bacşişul, cât şi corupţia sunt foarte mari) şi Canada (unde bacşişul este mare şi corupţia mică). Un studiu pe 95 canadieni şi 157 indieni a arătat că indienii practică bacşişul ca pe o modalitate de a asigura un serviciu bun în viitor, iar această motivaţie a fost corelată cu atitudinea lor mai pozitivă faţă de mită.
Într-un studiu final, cercetătorii au pregătit 40 de studenţi din SUA, cu abordări ale bacşişului fie orientate spre viitor, fie spre trecut. Pentru aceasta au folosit două versiuni de text luate din câte se pare din ghidul bunelor maniere al lui Emily Post. După ce au citit că bacşişul ar trebui să fie oferit pentru a asigura un serviciu bun în viitor (şi nu ca recompensă a unui serviciu bun trecut), studenţii au avut tendinţa de a vedea mai tolerant mita din punct de vedere politic şi juridic.
„Studiile semnalate aici evidenţiază un mecanism psihologic care ar putea ajuta la explicarea surprinzătoarei asocieri dintre mită şi bacşiş, atât înăuntrul, cât şi în afara ţărilor”, au declarat cercetătorii. Ei au adăugat că rezultatele au ridicat câteva posibilităţi interesante - de exemplu, ar putea încurajarea oamenilor de a oferi bacşiş doar ca recompensă pentru un serviciu bine făcut să reducă şi toleranţa la a mitui în societate?
Traducere realizată de Ana Mitran după tipping-is-more-prevalent-in-countries, cu acordul autorului.
