Şopârla cu coada ascuţită se reproduce asexuat, adică îşi produce propriile ouă, fără a fi nevoie de împerecherea cu un mascul pentru a naşte pui. În fapt, din cauza acestui tip de  reproducere, specia nu are decât membri de un singur sex, femele. Cum reuşesc speciile ce se reproduc asexuat, ca această specie de şopârlă, să evite diminuarea informaţiei genetice (ADN-ul) de la o generaţie la alta - a reprezentat unul dintre marile mistere pentru biologi.

Într-un studiu publicat recent în revista Nature şi preluat de revista Wired, o echipă de cercetători americani afirmă că au descoperit mecanismul prin care şopârla cu coadă ascuţită reuşeşte să-şi păstreze bagajul genetic.

În celulele oricărui animal genele sunt împachetate în cromozomi. Celulele au două copii ale fiecărui cromozom; la speciile ce procreează pe cale sexuată, o copie vine de la mamă, iar una de la tată. În timpul reproducerii, celulele îşi duplică setul de cromozomi, în aşa fel încât atât spermatozoizii, cât şi ovulele au copii ale fiecărui cromozom. Deşi o parte din bagajul genetic este pierdut în procesul de diviziune, acest lucru nu are impact major asupra speciei ori individului, căci spermatozoidul şi ovulul fuzionează, asigurând variaţia genetică. La speciile cu reproducere asexuată orice pierdere de informaţie genetică este definitivă, iar în timp aceasta va duce la dispariţia speciei.

Cum reuşeşte şopârla să-şi păstreze intact bagajul genetic? Aceasta foloseşte patru seturi de cromozomi, nu două, pentru reproducere. Când celulele termină procesul de divizare, ouăle rezultate conţin un set standard care conţine mereu - în urma unui proces de combinare şi completare a informaţiei - copii perfecte ale cromozomilor.