AxolotlMacrofagele, un tip de celule imunitare care se deplasează de-a lungul ţesuturilor înghiţind bacterii şi celule moarte, joacă un rol esenţial în regenerarea membrelor la o salamandră numit axolotl, conform unui studiu publicat în 20 mai în The Proceedings of the National Academy of Sciences.

Activitatea unui anumit tip de celule imunitare ajută la regenerarea membrelor amputate în cazul salamandrelor.

"Au fost purtate numeroase discuţii cu privire la modul în care celulele sistemului imunitar ar putea afecta procesul de regenerare", a declarat pentru ABC Science Andras Simon de la Institutul Karolinska din Suedia. "Nimeni nu a abordat experimental acest lucru până în prezent, astfel încât, sub acest aspect, este foarte important."

Este cunoscut faptul că macrofagele sunt importante la oameni pentru recuperarea muşchilor afectaţi în urma unor afecţiuni acute. Pentru a testa rolul lor în regenerarea membrelor la axolotl (unul din tipurile de amfibii care trăiesc în lacurile de munte din Mexic şi vestul SUA), cercetătorii Institutului de Medicină Regenerativă din Australia au extras macrofagele de la salamandrele care au suferit amputaţii şi au observat formarea unor cioturi şi cicatrici, mai degrabă decât formarea unor noi membre. Când cioturile au fost reamputate şi macrofagele reintroduse în organism, programul de regenerare a fost reluat, membrul pierdut crescând din nou. Cercetătorii au remarcat faptul că în primele 24 de ore după amputare, macrofagele au fost implicate în semnalizarea citokinelor, care au jucat în mod succesiv rolul de citokine inflamatorii şi anti-inflamatorii, sugerând un program mai complicat de reparare a ţesuturilor decât cel observat la om.

Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă speră că această descoperire va influenţa cercetările privind regenerarea omului. "Acest lucru într-adevăr ne indică unde anume ar trebui să căutăm pentru a descoperi ce anume este secretat la nivelul unei răni permiţând regenerarea", a declarat autorul principal James Godwin.

Traducere de Ecaterina Pavel după Macrophages-Drive-Regeneration, cu acordul editorului.