ArahideAlergia la arahide este una din primele opt cele mai răspândite alergii alimentare, iar utilizarea arahidelor la prepararea unei mari varietăţi de alimente o face deosebit de periculoasă. Dar acum oamenii de ştiinţă au o soluţie: îţi păcălesc sistemul imunitar.

Tehnic vorbind, nu arahidele însele sunt periculoase pentru oamenii cu alergie – este vorba, de fapt, despre reacţia extremă a sistemului imunitar la arahide, cunoscută drept anafilaxie. Nu este un fenomen extrem de răspândit, Institutul Naţional de Sănătate estimând că în SUA apar anual 15000 până la 30000 de episoade anafilactice, dintre care doar 100 până la 200 conduc la moarte. Însă nu există niciun tratament disponibil pentru aceste alergii, iar reacţiile grave pot include obstrucţia bruscă a căilor respiratorii, scăderea presiunii sangvine, şocul şi eventual pierderea cunoştinţei sau chiar moartea.

Acum se poate ca cercetătorii de la Universitatea de Nord-Vest să fi descoperit o soluţie. Cheia este găsirea unei metode de a „scurtcircuita” reacţia sistemului imunitar la proteinele din arahide. Pentru a face asta, cercetătorii Paul Bryce şi Stephen Miller au ataşat proteinele din arahide celulelor sangvine şi le-au reintrodus în corp. Celulele T ale sistemului imunitar recunosc celulele sangvine familiare şi dezvoltă o toleranţă la proteinele din arahide, eliminând eficient reacţia imunitară care dă naştere alergiei la arahide. Această metodă a mai fost folosită în tratarea bolilor autoimune, iar acum cercetătorii au reuşit să o extindă şi în cazul alergiilor alimentare.

Bryce explică:
”Credem că am găsit o cale de a anula rapid şi sigur reacţia alergică la mâncare. Celulele T sunt de diferite ”arome”. Această metodă anihilează periculoasa celulă T Th2 care cauzează alergia şi sporeşte acţiunea benefică şi calmantă a celulelor T reglatoare. Ar trebui să putem mânca arahide. Am restabilit această toleranţă la nivelul sistemului imunitar.”

Cercetătorii au testat tratamentul pe un şoarece care putea replica alergia la arahide cu potenţial letal. Ei au introdus proteinele din arahide în leucocite, globulele albe, şi apoi au introdus celulele înapoi în şoareci. După doar două tratamente, şoarecii au putut mânca arahide fără a prezenta vreo reacţie alergică. Într-un al doilea experiment, ei putut să trateze şi o alergie la ouă care cauzează inflamarea plămânilor şoarecilor. Brice speră că mai multe proteine ar putea fi ataşate celulelor sangvine, permiţând tratarea mai multor alergii alimentare deodată.

El adaugă:
”Sistemul lor imunitar a considerat că proteina din arahide era perfect normală deoarece se afla deja în structura globulelor albe. Fără tratament, aceste animale ar fi intrat în şoc anafilactic. Aceasta este o metodă nouă şi incitantă prin care putem elimina anumite boli alergice, iar ea va fi în cele din urmă folosită pentru pacienţi în cadrul clinicilor.”

Traducere după Scientists figure out how to switch off peanut allergy, publicat de io9.com.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache