Cu precizie asiatică, la un an de la precedentul zbor, o nouă rachetă Epsilon s-a ridicat de la baza spaţială Kagoshima, în sud vestul ţării. A fost a cincea lansare pentru mica racheta japoneză, de la intrarea sa în operare în septembrie 2013. Totodată prima pentru Japonia pe 2019 şi prima în care racheta a avut încărcătură multiplă.

În tandem cu decizia de scădere a preţului de lansare, anunţată anul trecut, face parte din strategia japoneză de adaptare la piaţa sateliților mici, în continuă creştere.

În urma sa, şapte sateliţi mici au ajuns pe orbita Pământului (pe traiectorii cu înălţimea de 500 km şi înclinaţie 97,2 grade faţă de Ecuator). De notat că Epsilon are capacitatea de a transporta până la 450 kg într-o astfel de orbită.

Încărcătura principală s-a numit RAPIS 1, acronim de la ‘Rapid Innovative payload demonstration Satellite 1’ şi este un demonstrator tehnologic japonez.

Cântărind aproximativ 200 kg, el a fost construit de compania Axelspace pentru JAXA şi va testa printre altele un nou sistem de panouri solare dintr-o membrană foarte subţire, un sistem de propulsie ecologic, o nouă comunicaţie miniaturizată şi un nou tip de cameră stelară.

Al doilea satelit ca masă, respectiv 68 de kg, s-a numit ALE 1 (Astro Live Experiences 1) şi este primul experiment al companiei cu acelaşi nume. Un al doilea satelit ar trebui să îi urmeze în scurt timp.

Astro Live Experiences îşi propune să îi manevreze pe o traiectorie joasă şi apoi să arunce de la bord nişte peleţi speciali care prin arderea în atmosferă să producă un curent de meteori artificial.

RISESAT sau ‘Rapid International Scientific Experiment Satellite’ este în principiu un satelit de observaţie a Pământului. O serie de experimente ştiinţifice printre care şi o cameră optică, dezvoltate de instituţii din Cehia, Taiwan sau Japonia, sunt instalate la bordul platformei de 59 de kg a Universităţii Tohoku.

Secundar, echipa va încerca şi comunicaţii laser cu staţiile de sol.

MicroDragon, un satelit de 50 de kg, este singurul pasager din acest zbor fără ADN japonez, dacă putem spune aşa. El a fost dezvoltat în cea mai mare parte de studenţi vietnamezi ce studiază în Japonia şi a fost susţinut financiar de ambele ţări.

Vietnam National Space Center îl va opera în perioada următoare, urmând să culeagă date despre aerosoli, compoziţia atmosferică, gradul de poluare al oceanelor planetare etc.

În sfârşit, alţi trei Cubesat s-au adăugat celor 4 sateliţi amintiţi mai devreme: Aoba VELOX-IV, OrigamiSat 1 şi NEXUS.

Preluare de pe SpaceAlliance, cu acordul editorului.