NASA încearcă să înţeleagă de ce planeta Marte şi-a pierdut atmosfera. NASA a declarat că este pregătită pentru a afla de ce Planeta Roşie şi-a pierdut cea mai mare parte din atmosfera sa cu ajutorul sondei spaţiale Maven. Sonda spaţială fără pilot a părăsit Pământul în data de 18 noiembrie la ora 1:38 PM (17:39 GMT).

Maven

Sonda spaţială Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) a NASA ce are panourile solare extinse este verificată de către tehnicieni în data de 27 septembrie 2013 la Kennedy Space Center din Florida, în vederea pregătirii pentru lansarea către planeta Marte.

Aceasta înseamnă că în timpul călătoriei de 10 luni către Marte, dacă totul decurge bine, sonda va ajunge la destinaţie la sfârşitul lunii septembrie a anului 2014 şi îşi va începe misiunea pe orbita lui Marte în luna noiembrie, au declarat oamenii de ştiinţă din cadrul agenţiei spaţiale.

Ea se va înălţa până la o altitudine de 3.800 de mile (6.115 km) deasupra suprafeţei lui Marte şi va coborî până la o altitudine de 78 de mile (125 km), timp de cinci ori în cursul misiunii sale.

Sonda Maven conţine o serie întreagă de instrumente destinate detectării schimbărilor din atmosfera superioară a lui Marte.

Cu toate acestea, ea nu va căuta prezenţa metanului, un gaz care semnalează activitatea biologică sub forma microbilor sau a compuşilor organici.

Rover-ul Curiosity care patrulează pe suprafaţa planetei Marte a găsit doar urme slabe de metan în atmosfera marţiană, dezamăgind pe cei care sperau ca acesta să găsească concentraţii mai ridicate de metan care ar fi indicat prezenţa unor forme de viaţă.

Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă menţionează că sonda Maven ar putea obţine noi informaţii cu privire la felul în care a arătat planeta Marte în trecut, înainte ca Soarele să fi provocat pierderea atmosferei sale.

Planeta care se învecinează cu Pământul „a suferit o schimbare climatică majoră în trecutul său", a spus Jim Green, director al diviziei pentru ştiinţe planetare din cadrul sediului central al NASA.

„Maven ne va spune de ce Marte a suferit astfel de modificări dramatice ale atmosferei sale de-a lungul anilor".

Atmosfera lui Marte „este în prezent prea rece şi prea subţire pentru a putea susţine apa lichidă", a spus Bruce Jakosky, cercetător principal în cadrul Laboratory for Atmospheric and Space Physics al University of Colorado.

„Maven se va concentra pe istoricul atmosferei lui Marte pentru a afla dacă aceasta a fost capabilă de a susţine viaţa aşa cum o cunoaştem în prezent".

Costul general al misiunii Maven este de 671 milioane de dolari, iar în cazul în care sonda va ajunge cu succes pe orbită ea ar putea avea suficient combustibil pentru a funcţiona timp de aproape un deceniu, a spus Jakosky.

„Noi sperăm la o misiune de foarte lung durată", a declarat el reporterilor.

Misiunea Maven face parte dintr-o serie de rovere şi sonde care au drept scop să obţină date importante cu privire la planeta Marte înainte ca o misiune cu echipaj uman să ajungă acolo la începutul anilor 2030, aşa cum este planificat, a afirmat NASA.

Având o masă de 2.453 kg, sonda a fost lansată de o rachetă Atlas V 401 de la Cape Canaveral Air Force Station din Florida (n.t. Sonda Maven a fost lansată în data de 18 noiembrie 2013 la ora 18:28 GMT (13:28 ora locală)).

Traducere de Cristian-George Podariu după nasa-probe-mars-lost-atmosphere cu acordul editorului