Pământul, văzut din spaţiu23 iulie 2013: Imagini în alb şi negru, precum şi imagini în culori, ale Pământului, obţinute de două staţii spațiale interplanetare ale NASA în data de 19 iulie, prezintă planeta noastră și satelitul ei (Luna) sub forma unor faruri luminoase aflate la o distanţă de milioane de kilometri depărtare în spațiu.

Sonda spaţială Cassini a NASA a capturat imagini color ale Pământului şi ale Lunii din apropierea planetei Saturn, de la aproape 900 milioane mile (1,5 miliarde km) distanţă. Messenger, prima sondă spaţială care s-a înscris pe o orbită în jurul planetei Mercur, a realizat imagini alb-negru de la o distanţă de 61 milioane de mile (98 milioane km) într-o misiune ce a avut ca scop descoperirea unor sateliţi naturali ai acestei planete.

Pământul, văzut din spaţiu
Credit imagine: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.

În această imagine rară, obţinută în data de 19 iulie 2013, camera de fotografiat, având un obiectiv cu un unghi larg de vizualizare, aflată pe sonda spaţială Cassini a NASA, a surprins inelele planetei Saturn şi imaginea planetei Pământ, în acelaşi cadru.

În imaginile obţinute de Cassini, Pământul şi Luna apar ca nişte simple puncte, Pământul sub forma unui punct albastru, difuz, iar Luna sub forma unui punct complet alb, vizibile între inelele lui Saturn. A fost pentru prima dată când camera de fotografiat, de înaltă rezoluţie, aflată pe sonda Cassini, a fotografiat Pământul şi Luna sub forma a două obiecte distincte.

Cu această ocazie, oamenii au obţinut, pentru prima dată, imagini ale planetei Pământ capturate de la distanţe interplanetare. NASA a invitat publicul să celebreze evenimentul prin observaţii ale planetei Saturn, ale sistemului său de inele şi prin publicarea pe Internet a imaginilor obţinute. Au participat mai mult de 20.000 de oameni din întreaga lume.

Pământul şi Luna, văzute din spaţiu

„Noi nu putem vedea continente sau persoane în acest portret al planetei Pământ, dar acest punct albastru, fără strălucire, este un rezumat succint al misiunii din 19 iulie", a spus Linda Spilker, om de ştiinţă implicat în proiectului Cassini din cadrul NASA Jet Propulsion Laboratory din Pasadena, California. „Pozele obţinute de Cassini ne amintesc cât de mică este planeta noastră în imensitatea spaţiului şi, de asemenea, mărturisesc despre ingeniozitatea de care au dat dovadă locuitorii acestei planete mici care au trimis sonde spaţiale robotizate atât de departe de casa lor pentru a studia planeta Saturn, pentru a obţine fotografiile dorite şi pentru a le trimite pe acestea înapoi acasă, pe Pământ".

Fotografiile planetei Pământ obţinute din exteriorul sistemului solar sunt rare, pentru că la acea distanță Pământul pare foarte aproape de Soare. Obiectivele foarte sensibile ale camerelor de fotografiat se pot deteriora dacă sunt îndreptate direct spre Soare, similar cum o fiinţă umană îşi poate deteriora retina dacă face acelaşi lucru. Sonda spaţială Cassini a fost în măsură să obţină această imagine deoarece Soarele s-a aflat, temporar, în spatele planetei Saturn, în direcţia de observaţie a sondei spaţiale şi, în acest mod, o mare parte din lumina Soarelui a fost obturată.

O imagine cu un unghi larg de vizualizare a planetei Pământ va fi obţinută în cadrul unei fotografii realizate din mai multe imagini, tip mozaic, ale inelele lui Saturn, pe care care oamenii de ştiinţă sunt în curs a le asambla. Această imagine nu va fi obţinută prea curând din cauza procedurilor, mari consumatoare de timp, implicate în procesul de asamblare a imaginilor obţinute. Combinarea acestor imagini, ce prezintă detalii diferite, în condiţii de iluminare diferite, atât în lumina slabă, cât şi în lumină intensă, reprezintă o sarcină dificilă.

„M-a emoţionat puternic faptul că oameni din întreaga lume s-au oprit din activitatea lor normală pentru a merge afară şi a sărbători salutul interplanetar, reprezentat prin aceste imagini, dintre un robot şi oamenii care l-au creat", a spus Carolyn Porco, conducătorul echipei ce se ocupă de imaginile transmise de sonda Cassini, din cadrul Space Science Institute din Boulder, Colorado. „Întregul eveniment reprezintă pentru mine începutul unei perioade în care vom deveni exploratori planetari".

În imaginile obţinute de sonda Messenger, Pământul și Luna sunt mai mici decât un pixel, dar ele apar foarte mari deoarece sunt supraexpuse. Expunerile de lungă durată sunt necesare pentru a capta cât mai multă lumină de la corpurile cereşti cu o lumină foarte estompată. Prin urmare, obiectele foarte strălucitoare, aflate în câmpul de vedere al camerei, devin saturate și apar, în mod artificial, mari. (Pentru a vedea imaginile Messenger, vizitați http://go.nasa.gov/16Vnt5G).

„Imaginile planetei noastre au fost obţinute, într-o singură zi, din două avanposturi îndepărtate ale sistemului solar ce ne reamintesc de realizările tehnice uimitoare ale acestei naţiuni în ceea ce privește explorările planetare", a spus Sean Solomon, cercetător principal în misiunea Messenger din cadrul Columbia University's Lamont-Doherty Earth Observatory din Palisades, New York. „Şi deoarece Mercur şi Saturn sunt nişte planete atât de diferite în ceea ce priveşte formarea şi evoluţia lor, aceste două imagini evidenţiază, de asemenea, ceea ce este special în legătură cu planeta Pământ. Nicăieri nu este ca acasă".

Traducere după Cristian-George Podariu după PaleBlueDot