Planetă de diamantAcum câteva luni, astronomii au descoperit o "planetă diamant" ce s-a format din rămăşiţele unei stele care a explodat. Părea o ciudăţenie cosmică, însă planetele gigant încrustate cu diamante ar putea fi mult mai comune decât am bănuit vreodată.

Compoziţia planetelor este de fapt doar o reflectare a materialelor care se aflau în apropiere atunci când sistemul lor solar s-a format. De exemplu, nucleul Pământului este alcătuit în mare parte din fier, în timp ce mantaua conţine mult siliciu, deoarece aceste două elemente se găseau din abundenţă în sistemul solar primordial. Dar nu este nevoie ca aceste două elemente să fie prin preajmă pentru ca un sistem solar să se formeze. În schimb, ce-ar fi dacă un sistem solar ar fi dominat de carbon?

Cercetătorii de la Ohio State au meditat asupra acestei întrebări şi au ajuns la uimitoarea, dar evidenta concluzie că planetele solide dintr-un asemenea sistem solar ar putea fi până la de 15 ori mai masive decât Pământul şi că în compoziţia acestora s-ar putea găsi diamant pur în proporţie de până la 50%. Profesoara de ştiinţe naturale Wendy Panero explică:

”Rezultatele noastre sunt uimitoare, prin aceea că sugerează că planetele bogate în carbon se pot forma cu un nucleu şi o manta, la fel cum s-a întâmplat şi cu Pământul. Cu toate acestea, nucleele ar fi probabil foarte bogate în carbon - cam ca oţelul - şi mantaua ar fi şi ea dominată de carbon, foarte probabil sub formă de diamant.”

Deşi astfel de plantele s-ar putea forma destul de uşor, ele nu ar putea probabil să susţină viaţa. Aceasta s-ar întâmpla din cauza diferenţelor dintre modul în care interiorul Pământului transferă căldură şi cel în care ar face-o o planetă teoretică de diamant. În timp ce fierul şi siliciul păstrează căldura în interiorul planetei noastre, dând naştere energiei geotermale, diamantele transferă căldura atât de repede încât interiorul planetei ar îngheţa în scurt timp. Fără energie geotermală, nu ar exista mişcări ale plăcilor tectonice, câmpuri magnetice sau atmosferă. Panero descrie aceste super-lumi de diamant ca pe unele ”foarte reci şi întunecate”.

Aceste super-lumi de diamant reprezintă o specie de planete complet diferită faţă de cea descoperită acum câteva luni, care era alcătuită din rămăşiţele unei stele distruse într-un sistem binar în colaps. Nu ştim încă exact câte astfel de lumi de diamant există în galaxie, dar ele ar putea fi destul de comune. Pentru a afla răspunsul la această întrebare, trebuie să aflăm mult mai multe informaţii despre compoziţia acestor noi exoplanete pe care le descoperim, subiect despre care ştim încă foarte puţine.

Textul reprezintă traducerea articolului The galaxy could be full of diamond planets, publicat de io9.com.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache