HD 85512bZvonurile potrivit cărora Calea Lactee este plină cu planete s-au transformat în strigăte. La începutul săptămânii astronomii au anunţat descoperirea a altor 600 de candidaţi pentru exoplanete, incluzând un super-Pământ ce ar putea fi locuibil.

Ştirile întăresc suspiciunile astronomilor cum că planetele locuibile sunt obişnuite şi că mai multe descoperiri captivante sunt posibile datorită telescoapelor mai performante ce devin disponibile.

Numită un super-Pământ deoarece este de numai 3,6 ori mai masivă decât Pământul şi mai degrabă stâncoasă decât gazoasă, aceasta se află pe o orbită de 58 de zile pe marginea interioară a zonei locuibile a stelei portocalii. Dacă este protejată de o atmosferă noroasă groasă aceasta ar putea conţine apă lichidă pe suprafaţa ei. Numită HD 85512b, exoplaneta este doar a doua lume de mici dimensiuni găsită în zona locuibilă şi se află doar la 36 de ani-lumină, în constelaţia Vela. Aceasta este suficient de aproape pentru ca viitoarele telescoape sa caute semne de viaţă pe ea.

Vânătorii de planete au anunţat ultimele descoperiri recent la conferinţa Sisteme Solare Extreme II (Extreme Solar Systems II) din Moran, Wyoming. Un telescop la sol din Chile a descoperit 55 dintre aceste planete, incluzând-o pe HD 85512b, folosind un instrument numit HARPS (High Accuracy Radial Velocity Searcher). Restul au fost găsite de telescopul spaţial Kepler de la NASA, majoritatea acestora fiind la mare depărtare.

În timp ce echipa HARPS monitorizează stelele apropiate pentru semnale cauzate de planetele ce le orbitează, cercetătorii de la Kepler urmăresc o gamă mai largă de stele îndepărtate, căutând planete ce se poziţionează în faţa propriilor sori. Aceasta metodă creează mulţi candidaţi, dar confirmarea este dificilă din cauza distanţelor foarte mari.

Cu toate acestea, echipa Kepler apreciază că majoritatea descoperirilor sunt valide, iar din ultimul lot aproximativ un sfert par a fi super-Pământuri. Toate acestea sugerează că un “al doilea Pământ” se va ivi mai degrabă mai curând, decât mai târziu.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Super-Earth discovered in a habitable zone, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Gabriel Falcutescu