A luat naştere universul cu adevărat odată cu Big Bangul? Și dacă da, există dovezi? Există planete în jurul altor stele? Pot aceste planete să susțină viața? Premiul Nobel pentru fizică din 2019 a fost decernat unui număr de trei oameni de știință care au oferit răspunsuri profunde la toate aceste întrebări.

James Peebles, profesor emerit de fizică la Universitatea Princeton, a câștigat jumătate din premiul pentru o activitate de cercetare pe care a finalizat-o încă din anii '60, când el și o echipă de fizicieni de la Princeton au încercat să detecteze radiațiile rămase Bang Bangului.

Cealaltă jumătate a premiului a mers către Michel Mayor, profesor emerit de fizică de la Universitatea din Geneva, împreună cu Didier Queloz, de asemenea astrofizician elvețian, de la Universitatea din Geneva și la Universitatea din Cambridge. Activitatea excepţională a acestora a constat în descoperirea primelor planete orbitând alte stele, cunoscute și sub numele de exoplanete, dincolo de sistemul nostru solar.

S-ar putea spune că Peebles, dintre toți câștigătorii premiilor Nobel din acest an, este adevărata vedetă atunci când vorbim despre teoria Big Bang.

Câștigătorii premiului Nobel în fizică, de la stânga la dreapta, James Peebles, Didier Queloz  și Michel Mayor. Credit foto: AP / Frank Augstein

Adevărata teorie Big Bang

În timp ce Peebles și echipa lui de la Universitatea Princeton se grăbeau să își finalizeze descoperirea în 1964, aceştia au fost surprinşi de descoperirea a doi tineri oameni de știință de la Laboratoarele Bell, Arno Penzias și Robert Wilson. Radiația rămasă de la Big Bang a fost prezisă a fi energie în zona microundelor.

A fost o descoperire întâmplătoare, deoarece Penzias și Wilson construiseră o antenă pentru a detecta această radiație din domeniul microundelor, care urma să fie utilizată pentru comunicațiile prin satelit. Dar au fost afectaţi de o sursă persistentă de zgomot în măsurătorile lor.

Penzias și Wilson au discutat cu Peebles și colegii săi și au aflat că "zgomot" pe care îl detectau era, în fapt, radiația rămasă de la Big Bang. Penzias și Wilson au câștigat premiul Nobel în 1978 pentru descoperirea lor, deși Peebles și echipa sa au oferit interpretarea acestei descoperiri colosale.

Peebles a contribuit în mod esenţial, de asemenea, la studiul materiei prezente pretutindeni în cosmos, dar invizibilă pentru telescoape, cunoscute sub numele de "materie întunecată". În plus, acesta a oferit informaţii utile în ce priveşte energia la fel de misterioasă din spațiului gol, cunoscută sub numele de "energie întunecată". El a avut contribuţii fundamentale la explicarea formării galaxiilor, precum și a modului în care Big Bangul a dat naștere primelor elemente - hidrogenul, heliul şi litiul.

Descoperirea planetelor dincolo de sistemul nostru solar

Activitatea lui Mayor şi Queloz premiată cu premiul Nobel a constat în observarea stelelor din apropiere folosind un telescop construit special pentru acest scop. Folosind acest instrument, ei au putut detecta mici modificări ale unor stele - semn că sunt atrase de gravitaţia unei exoplanete.

Identificarea exoplanetelor prin identificarea oscilaţiei poziţiei stelei gazdă

În 1995, aceştia au publicat un articol în revista Nature, în care au informat despre identificarea unei stele din constelația Pegasus care avea o mişcare "oscilantă", ca răspuns la o planetă nevăzută cu jumătate din masa lui Jupiter. Această exoplanetă, numit 51 Pegasi b, orbitează aproape de steaua sa centrală și completează o orbită completă în doar patru zile.

Această descoperire surprinzătoare a unui „Jupiter fierbinte”, diferită de orice planetă din sistemul nostru solar, a încântat comunitatea astrofizică și a inspirat multe alte grupuri de cercetare, inclusiv echipa care utilizează Telescopul Spațial Kepler, să caute exoplanete.

Aceste grupuri folosesc atât aceeași metodă de detecție a "vibraţiei" stelelor, cât și noi metode, precum căutarea unor diminuări ușoare a strălucirii stelelor, cauzate de exoplanetele care trec prin faţa stelele. Datorită acestor eforturi de cercetare, au fost descoperite acum peste 4.000 de exoplanete.

Traducere după: Nobel Prize in Physics 2019