Particule - modelul standard

Quarcurile și gluonii (care se presupune că sunt particulele-mesager ale forței tari ce ține quarcurile laolaltă) - nu au fost detectați niciodată în mod independent.

Existența quarcurilor a fost dedusă în a doua jumătate a secolului trecut din analiza tiparelor de împrăștiere rezultate în urma unor experimente ce au implicat „bombardarea” unor nuclee atomice cu electroni.

Dacă s-ar încerca extragerea unui quarc dintr-un barion (particulă formată din grupări de trei quarcuri, precum protonul sau neutronul), acesta s-ar transforma într-o pereche de quarc-antiquarc.

Quarcurile sunt ținute împreună, așadar, prin intermediul forței nucleare tari. Această forță, exercitată prin intermediul unor particule lipsite de masă, ca fotonii, numite gluoni, este responsabilă de stabilitatea materiei (dacă nu ar exista, quarcurile nu ar forma protoni și neutroni, nu ar exista, prin urmare, nici atomi șamd).

Raza de acțiune a forței tari este extrem de mică, cam cât diametrul unui nucleu atomic, dar la această scară tăria acestei forțe este de circa 100 de ori mai mare decât forța electromagnetică.

Cum spuneam, nici gluonii nu au fost observați în mod independent. Existența lor a fost dedusă pe baza ciocnirilor electron-pozitron de la un accelerator de particule (Desy, Hamburg, Germania).

Protonul este format din quarcuri. Iată mai jos o scurtă introducere în acest subiect, pentru a înțelege mai bine quarcurile.