Viteza luminii în vid este constantă în orice sistem de referință. Toți observatorii inerțiali vor obține aceleași valori ale vitezei luminii.

Doar lumina se mișcă în acest univers, la modul absolut. Ce înseamnă aceasta? Că pentru orice alt obiect există un sistem de referință în care acesta este în repaus. Fotonii nu sunt în repaus în niciun sistem de referință; dimpotrivă, se deplasează cu 300.000 km/s față de orice corp.

Viteza tuturor lucrurilor depinde de alte lucruri cu care sunt în relație. Viteza luminii nu de depinde de niciun alt corp.

Relația noastră cu lumina este ciudată. Prin ea obținem imagini ale lumii din jur, dar nu știm nimic despre lumina în sine; nu ne putem îndepărta și să spunem: „ok, hai să studiem un pic lumina de la depărtare”. Dacă o studiem, o studiem prin ea însăși.

Atunci când privim un obiect în mișcare, în raport cu noi, acesta se contractă, iar timpul se dilată. Aceasta nu este o iluzie. Totul este măsurătoarea pe care o facem. Prin intermediul luminii, singurul lucru constant din univers. Contracția corpurilor trebuie tratată ca fiind reală, pentru că ce măsurăm asta avem. Nu contează că măsurătoarea mea, a observatorului, nu coincide cu măsurătoarea celui din sistemul de referință al obiectului observat. Dimensiunea obiectelor nu este ceva fix, în fapt, dimensiunea nu are niciun sens în afara măsurătorii. Corpurile în univers nu au o dimensiune fixă, această noțiune nu are sens; ele măsoară atât cât sunt măsurate, iar dimensiunea e dată de modul în care relaționează cu cel care măsoară. Obiectele au dimensiune doar în raport cu un sistem de referință. Observatorul are un rol cardinal, oricât ar fi de ciudat, în stabilirea dimensiunii reale a lucrurilor. Lungimea  corpurilor este mediată de observator, prin intermediul luminii.

Lumina nu experimentează timpul. Dacă am putea însoți o rază de lumină, tot spațiul s-ar reduce la un punct, tot timpul s-ar reduce la o clipă.

Tot ce știm despre lumea din jurul nostru este prin intermediul luminii. Dar dacă lumina nu este în timp, este în afara universului.

Pentru un foton din radiația fundamentală de fond, venit din momentele de început ale universului, nu e nicio diferență între clipa apariției sale în univers și timpul nostru prezent. Pentru el, totul s-a întâmplat într-o clipă.

Modulul de comentarii de mai jos este încă în perioada de testare.
Se pot publica comentarii după crearea unui cont pe site, folosind conturile dv. de FB, Twitter și Google, ori pur și simplu ca vizitator (fără nicio formalitate de înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate, înainte de publicare.

Sprijiniţi-ne cu o donaţie.