Fosile umane descoperite în situl Sima de los Huesos, Sierra de Atapuerca, Spania
Credit: PNAS, doi/10.1073/pnas.1514828112

O echipă de cercetători din mai multe ţări, incluzându-l pe antropologul Rolf Quam de la Universitatea Binghamton, studiază forma şi mărimea corpului uman pe baza fosilelor umane descoperite în situl Sima de los Huesos, Sierra de atapuerca, Spania. Cu o vechime de 430.000 de ani, acest sit este locul identificării celei mai mari colecţii de fosile umane.

Cercetătorii au descoperit că oamenii de Atapuerca (cum au fost numiţi, după numele localităţii) erau relativ înalţi, cu nişte corpuri musculoase şi mai late şi cu o masă a creierului mai mică decât cea a omului de Neanderthal, raportată la masa corpului.

Omul de Atapuerca are multe trăsături anatomice asemănătoare cu cele ale omului de Neanderthal târziu (dar care nu sunt prezente la omul modern).

O analiză a scheletului omului de Atapuerca (cu excepţia craniului) arată că acesta este apropiat sub aspect evolutiv cu omul de Neanderthal.

"E foarte interesant pentru că descoperirea sugerează că procesul de evoluţie a genului nostru (Homo) este în mare caracterizat de stagnare sub aspectul formei corpului pentru cea mai mare parte a historiei", este de opinie Quam.

O comparaţie a fosilelor omului de Atapuerca cu alte fosile umane sugerează că evoluţia corpului uman a trecut prin patru mari stadii, care au legătură cu stilul de viaţă (traiul în copaci ori trecerea la deplasarea pe două picioare).

Omul de Atapuerca reprezintă al treilea stadiu, fiind biped, fără indicii privind traiul în copaci.

Această formă este asemănătoare altor membri ai genului nostru, ca homo erectus sau omul de Neanderthal. Aşadar, actuala formă a corpului uman pare să persiste în cadrul genului homo de peste un milion de ani.

Abia cu apariţiei speciei noastre, homo sapiens, corpul a devenit mai înalt şi mai subţire. Autorii studiului sugerează că omul de Atapuerca oferă cea mai bună imagine a corpului uman (sub aspectul formei şi mărimii) în ultimul milion de ani, înainte de apariţia omului modern.

Traducere după human-body-stages-evolution cu acordul editorului