Bacteria Streptococcus pneumoniae, o cauză comună a pneumoniei. Imagine realizată cu un microscop electronic

Macrofage, citokine, celule T - sistemul imunitar are un întreg arsenal de moduri de a lupta împotriva unei infecții. Dar când vine vorba de unele boli, modul în care organismul se apără poate avea consecințe nedorite. În cazul pneumoniei, răspunsul sistemului imunitar poate fi letal.

Pneumonia nu se referă doar la un singur virus sau o singură bacterie. Este o afecțiune care poate fi cauzată de o serie de bacterii, virusuri sau chiar fungi, cea mai frecventă cauză fiind bacteria Streptococcus pneumoniae, cunoscută și sub denumirea de pneumococ, la care ne vom referi în acest articol.

Deci, când vorbim despre pneumonie, ne referim la ceva care se întâmplă cu plămânii noștri.

Deci pneumonia este o infecție a plămânilor și este o infecție foarte frecventă. Se consideră că plămânii sunt sterili. De fapt, plămânii nu sunt sterili, dar, în general, există foarte puțini microbi în aceştia.

Problema este că gura și nasul nostru sunt de fapt umplute cu bacterii și viruși, iar acestea pot ajunge în plămâni. Suntem expuși în mod constant la bacterii, precum Streptococcus pneumoniae, și viruși care provoacă pneumonii.

Acești agenți patogeni pot trăi în tractul respirator superior, fără să știți măcar de ei. Și asta pentru că, pentru majoritatea oamenilor, sistemul imunitar ar trebui să fie capabil să intervină și să-i oprească. Devenim imuni la microbii pe care-i întâlnim când suntem mici; pe la cinci ani ești destul de imun.

Dar la copiii sub 5 ani sistemul imunitar este mai slab, lăsând organismul susceptibil de infecție. Și nu sunt doar copiii care sunt supuşi riscului. Riscul de pneumonie revine la vârstnici. Deci pneumonia este o boală a extremelor vieții.

Dar, în fapt, nu sunt doar copiii mici și adulții expuşi riscului, ci oricine cu un sistem imunitar compromis. Cu sistemul imunitar incapabil să asigure protecţie în tractul respirator, bacteriile sunt capabile să treacă în plămâni.

Odată bacteriile ajunse în plămâni, sistemul imunitar va încerca să protejeze organismul. Dar, din păcate, apar o mulțime de efecte secundare atunci când apare acest răspuns. Macrofagele încearcă mai întâi să combată infecția, dar pot fi copleșite, declanșând eliberarea de citokine. Aceste citokine duc la inflamația plămânilor, determinând umplerea cu lichid a alveolelor. Alveolele sunt un fel de saci de aer în plămâni,  în care are loc schimbul de oxigen și dioxid de carbon. Și aceste alveole sunt cele care se umplu cu lichidul care vine din fluxul dumneavoastră sanguin.

Nu există un motiv pentru ca celulele roșii să iasă din fluxul sanguin, dar celulele albe, care sunt capabile să omoare bacteriile, se mută din fluxul sanguin în țesuturile din zona infectată. Dar, umplerea alveolelor cu lichid face mai mult decât să combată infecția. Practic, alveolele plămânilor se umplu de puroi.

Plămânii sunt proiectați pentru ca oxigenul să treacă din aer în fluxul dumneavoastră sanguin. Dar dacă alveolele sunt umplute cu lichid, atunci schimbul de oxigen și eliberarea de dioxid de carbon sunt afectate. Acest lucru provoacă dificultăți de respirație, precum și o serie întreagă de simptome care variază mult în severitate.

Uneori efectele pneumoniei pot fi atât de ușoare, că nici sunt observate de bolnav. În alte cazuri, infecția poate duce la deces.

Pneumonia este o boală care ucide milioane de oameni în întreaga lume, dar nu există un motiv bun pentru care ar trebui să fie atât de letală. Principala cauză a mortalității este lipsa tratamentului. De fapt, există vaccinuri care  protejează atât împotriva pneumoniilor bacteriene, cât și împotriva celor virale. De fapt, cel mai de succes vaccin pentru prevenirea pneumoniei este un vaccin bacterian.

Pneumonia este, aşadar, prevenibilă prin vaccinuri şi poate fi tratată prin antibiotice. Lipsa accesului la medicaţie face ca decesele din cauza pneumoniei să fie mai frecvente în țările mai sărace.

Dar decesele prin pneumonie pot avea loc şi în ţări dezvoltate, mai ales dacă ceva duce la slăbirea sistemului imunitar. Acest lucru s-ar putea întâmpla din contractarea altor boli, unele dintre ele fiind complet prevenibile. La nivel global, rujeola nu a fost eradicată. Una dintre problemele majore ale rujeolei este că îți afectează răspunsul imunitar. Și copiii care au rujeolă pot contacta pneumonii bacteriene și virale după ce se vindecă de rujeolă. Dar există un vaccin foarte bun împotriva rujeolei. Aşadar, prevenirea rujeolei este un mod de preveni decesele din cauza pneumoniei.

Textul este traducerea şi adaptarea textului din videoclip.