Lectie de pianÎn timp ce dormim creierul nostru învaţă. Studiile făcute pe şobolani arată cum aceştia, în timp ce aţipesc, repetă traseul labirintului. Iar studiile făcute pe oameni arată şi ele că materialul învăţat este mai bine amintit după un somn adânc, decât după o noapte tulburată.

 

 

 

 

De ce ar trebui adolescenţii să facă lecţiile de muzică şi sport seara


Dar ceea ce nu fusese încă cercetat până acum era cât timp trebuie să lăsăm între învăţat şi dormit.

O echipă condusă de Johannes Holz a investigat acest lucru şi a descoperit că „învăţarea procedurală” (folosită la activităţile care se fac, mai degrabă decât despre care se vorbeşte) este mai eficientă chiar înainte de somn. Învăţarea factuală, prin contrast (dependentă de „memoria declarativă”), s-a dovedit a fi mult mai eficace după-amiaza, cu şapte ore şi jumătate înainte de somn. Însă ar trebui să fim atenţi cu această informaţie, deoarece dovezile au fost mai puţin convingătoare.

 



Cercetătorii au recrutat 50 de fete adolescente (cu vârsta între 16 şi 17 ani) pentru a învăţa o serie de perechi de cuvinte şi o sarcină de „finger tapping” (tehnică de exersare a acţionării clapelor pianului - n.tr.), ambele fie la ora 3 după-amiază, fie la 9 seara. Nivelul de performanţă al grupurilor de lucru de după-amiază şi de noapte a fost echivalent la sfârşitul sarcinilor iniţiale de învăţare.

La probele de „tapping”, fetele care au învăţat chiar înainte de somn au fost cele care au avut câştig de performanţă atunci când au fost retestate după 24 de ore şi din nou la 7 zile mai târziu. Holz şi colegii săi nu pot fi siguri de ce învăţarea procedurală este mai eficientă chiar înainte de somn, dar ei cred că probabil are legătură cu efectul somnului asupra sintezei de proteine şi  cu expresia genelor.

În contrast cu probele de „tapping”, performanţa la perechile de cuvinte după 24 de ore a fost mai bună în grupul de învăţare de după-amiază. În a şaptea zi de testare a perechilor de cuvinte nu a existat nicio diferenţă între grupurile de învăţare de după-amiază şi de seară. Faptul că învăţarea declarativă a fost mai eficace după-amiaza sugerează că acest tip de memorie dependentă de hipocamp este diferită faţă de învăţarea procedurală.

Constatările, deşi preliminare, au implicaţii practice evidente. „Sugerăm că activităţile de învăţare bazate pe memoria declarativă, cum sunt activităţile de memorare a cuvintelor din vocabularul unei limbi străine, ar trebui să se desfăşoare după-amiaza, iar abilităţile motorii, cum este jucatul unei partide de fotbal sau cântatul la pian, să fie realizate seara târziu”, au spus cercetătorii. „Cei mai mulţi părinţi dintre noi am fi preferat rezultate contrare.”





Traducere realizată de Ana Mitran după why-teens-should-have-their-music-and, cu acordul autorului.

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.