DESI a creat cea mai detaliată hartă 3D a universului. Terra este în centrul acestui mic segment de hartă. În zona mărită se poate vedea structura materiei din univers (distribuția galaxiilor). Credit:Claire Lamman/DESI collaboration

Energia întunecată este responsabilă pentru expansiunea accelerată a universului și se referă la densitatea de energie și presiunea negativă a spațiului gol. În anul 1998 doi astronomi, în mod independent, au arătat că, în fapt, universul se află într-o expansiune accelerată, în contradicție cu ceea ce se credea la acea vreme, și anume că expansiunea încetinește, bazându-și concluziile în special pe studiul luminozității supernovelor depărtate. Se presupune că această cantitate, energia întunecată, a fost constantă în întreaga istoria e universului. Date recente de la DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) arată că s-ar putea să nu fie așa, iar cantitatea de energie să fi variat de-a lungul timpului. Abia peste câțiva ani, când date suplimentare vor fi disponibile, se va putea trage o concluzie mai solidă.

DESI folosește 5000 de mici roboți în cadrul unui telescop pentru a analiza istoria universului. Datele colectate sunt până la 11 miliarde de ani vechime (lumina care vine de la obiecte cosmice îndepărtate).

Aproximativ 69% din energia totală a universului este reprezentată de energie întunecată.

Ultima estimare privind procentul de energie întunecată din univers se bazează pe datele furnizate de misiunea Planck a Agenției Spațiale Europene (ESA), care a fost lansată pentru a studia radiația cosmică de fond (radiația electromagnetică rămasă în urma Big Bangului).

Am menționat mai sus două concepte care merită o scurtă explicație, densitatea de energie și presiunea negativă - care caracterizează energia întunecată.

Densitatea de energie
Energia întunecată este asociată cu o anumită densitate de energie care pare să existe în întregul univers. Această densitate de energie este considerată constantă și uniformă în întregul univers observabil. Deși este prezentă în întregul spațiu, efectele sale sunt vizibile mai ales la scară cosmică, influențând expansiunea universului.

Presiunea negativă
Energia întunecată are o presiune negativă, în contrast cu majoritatea materiei obișnuite din univers care are o presiune pozitivă. Presiunea negativă are un efect de respingere, ceea ce duce la concluzia că energia întunecată are un rol decisiv la accelerarea expansiunii universului. Această proprietate a energiei întunecate este în contrast cu gravitația, care face ca masa și energia din univers să curbeze spațiu-timpul (cu iluzia că masele se atrag între ele) și care ar încetini expansiunea universului.

Natura energiei întunecate rămâne unul dintre marile mistere ale cosmologiei moderne, împreună cu cel privitor la natura materiei întunecate.

Sursa: DESI