Suntem obișnuiți cu acest lucru: odată cu sezonul rece apar și răcelile, care au, în fapt, la bază, infecții cu mai multe tipuri de agenți patogeni.

Nu răcim din cauza frigului, ci din cauza virușilor sau a bacteriilor. Dar experiența proprie, dar mai ales cea colectivă (reflectată în numărul de vizite la doctorul de familie sau de spitalizări) ne arată că ceva se întâmplă totuși atunci când temperatura exterioară scade.

Într-un articol publicat recent în The Journal of Allergy and Clinical Immunology se afirmă că avem un răspuns: scăderea temperaturii din nările noastre cu doar 5 ºC duce la distrugerea a circa 50 % din celulele specializate să lupte împotriva microbilor (bacterii și viruși) din mucoasa nazală.

Cu alte cuvinte, scăderea temperaturii are ca efect reducerea capacității sistemului imunitar de a se proteja împotriva agenților patogeni.

Ce se întâmplă la nivelul nasului

Mucoasa nazală este o importantă barieră împotriva infecțiilor. Atunci când un microb este identificat la nivelul nasului, celule ce formează mucoasa nazală încep să creeze miliarde de copii de celule denumite „vezicule extracelulare”. Aceste noi celule au rolul de a forma o barieră de protecție, în care agenții patogeni se blochează și sunt eliminați atunci când vă suflați nasul. Față de celelalte tipuri de celule, veziculele extracelulare conțin de 13 ori mai multe secvențe de micro-ARN (care este implicat în distrugerea virușilor).

Efectul scăderii temperaturii asupra mucoasei nazale

Concret, scăderea temperaturii cu doar 5 grade Celsius a arătat o afectare dramatică a capacității de apărare a mucoasei nazale.

Circa 42 % dintre veziculele extracelulare au fost distruse, numărul de receptori pentru fiecare celulă a scăzut cu 70 %, ceea ce duce la reducerea capacității de a bloca microbii, iar micro-ARN-ul specializat în distrugerea virușilor a scăzut la jumătate.

Una peste alta, asta înseamnă o afectare a sistemului imunitar local. Și, cel mai probabil, aceasta este cauza principală pentru care răcim mai des iarna.

Limitări ale studiului

Studiul s-a efectuat in vitro, folosindu-se țesut uman pentru a studia răspunsul imunitar. Din experiența studiilor anterioare se cunoaște că uneori studiile in vitro nu sunt confirmate de studiile pe persoane reale.

Sunt necesare, așadar, studii suplimentare pentru a stabili cu certitudine dacă acesta este motivul principal pentru care răcim iarna.

O sugestie a cercetătorilor pentru a combate acest efect al scăderii temperaturii iarna este purtarea unei măști de protecție. Dar probabil nu mai vrea nimeni să audă de măști :)